Rank a Brand

Hoe duurzaam is wehkamp.nl?

Wehkamp.nl & duurzaam


wehkamp.nl
Hand nog even op de knip Klik hier voor score rapport: 4 uit 42

Samenvatting duurzaamheid

Wehkamp.nl heeft op onze criteria voor duurzaamheid het D-label behaald. Wehkamp.nl heeft volgens ons daarmee de eerste duurzame mijlpalen bereikt, zoals het aanbieden van een meer verantwoord kleding assortiment via het 'Fair Fashion Platform'. Wehkamp.nl heeft een breed scala aan MVO activiteiten opgezet, wat nog ontbreekt is een strategie met rapportage van meetbare indicatoren.

Merkhouder: RFS Holland Holding
Hoofdkantoor: Zwolle, the Netherlands
Sector: Webshops
Categorieën : 
Free Tags: Electronics, Fashion, Home & Living, Health & Beauty

Weet je meer over duurzaamheid & wehkamp.nl?

Wehkamp.nl Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 14 April 2016 door Barry
Laatst gecontroleerd: 14 April 2016 door Mario

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

2 uit 20
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om de eigen CO2 uitstoot te beperken of te compenseren? Wehkamp implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van de uitstoot van het klimaat, zoals energie-efficiëntiemaatregelen op haar hoofdkantoor. Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' van de eigen bedrijfsvoering gepubliceerd? Wehkamp publiceren niet de jaarlijkse klimaat voetafdruk van afgelopen jaar. Duurzaamheid informatie moet gemakkelijk toegankelijk zijn voor consumenten verantwoordelijk keuzes te maken. Bron
3. Heeft het merk (bedrijf) zijn absolute 'CO2 voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering in de afgelopen 5 jaren al gereduceerd of gecompenseerd met minimaal 10%? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 2. Bron
4. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf een beleid om de aankomende 5 jaar de CO2 emissie met 20% te verlagen? Wehkamp communiceren niet up-to-date doelstellingen voor vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Bron
5. Is tenminste 50% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Terwijl Wehkamp bijvoorbeeld zonne-energie ten eigen kantore genereert, blijft het onduidelijk hoeveel van dit administratief wordt verwerkt binnen het totale energiegebruik. Bron
6. Zijn 100% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 5. Bron
7. Is de gemiddelde energie efficiëntie (PUE) van de datacentra kleiner dan 1,4? Wehkamp verstrekt geen informatie over de PUE van het datacenter. Bron
8. Is de benuttingsgraad van de servers gemiddeld hoger dan 20%? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 7. Bron
9. Heeft de webshop de CO2 voetafdruk bekend gemaakt betreffende alle transport van en naar de consument (=inclusief die van retourzendingen)? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 2. Bron
10. Heeft de webshop haar absolute CO2 voetafdruk voor al het transport van en naar de consument verminderd? Wehkamp noemt maatregelen worden genomen om het optimaliseren van de efficiëntie van het vervoer, maar niets over de uitstoot van het klimaat over dit onderwerp. Bron
11. Heeft de webshop de gemiddelde CO2 uitstoot per pakket verminderd, aangaande het transport naar de consument? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 10. Bron
12. Biedt de webshop aan consumenten de optie om hun bestellingen klimaatneutraal te versturen via betrouwbare CO2-compensatieprojecten? Wehkamp specificeert niet of deze optie wordt aangeboden aan haar klanten. Duurzaamheid informatie moet gemakkelijk toegankelijk zijn voor consumenten verantwoordelijk keuzes te maken. Bron
13. Verstuurt de webshop tenminste 5% van haar order volume 'klimaatneutraal'? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 12. Bron
14. Verstuurt de webshop tenminste 10% van haar order volume 'klimaatneutraal'? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 12. Bron
15. Verstuurt de webshop tenminste 25% van haar order volume 'klimaatneutraal'? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 12. Bron
16. Verstuurt de webshop tenminste 50% van haar order volume 'klimaatneutraal'? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 12. Bron
17. Neemt de webshop concrete maatregelen om retourzendingen te beperken? Wehkamp verbetert voortdurend hun productafbeeldingen en informatie de terugkeer rente tussen 30-40% te houden. Bron
18. Heeft de webshop een terugstuur percentage bereikt dat kleiner is dan 25% van de verkochte producten (voor kleding en schoenen kleiner dan 50%)? Wehkamp geeft aan dat de terugkeer tarieven tussen 30-40% te houden. Voor kinderkleding zij in aanmerking zouden komen, maar ze verkopen veel meer producten. Bron
19. Heeft de webshop een terugstuur percentage bereikt dat kleiner is dan 20% van de verkochte producten (voor kleding en schoenen kleiner dan 40%)? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 18. Bron
20. Heeft de webshop een terugstuur percentage bereikt dat kleiner is dan 15% van de verkochte producten (voor kleding en schoenen kleiner dan 30%)? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 18. Bron

Vragen over Milieubeleid

1 uit 13
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Publiceert het merk (bedrijf) een 'voetafdruk' van het totale materiaalgebruik, of de voetafdruk voor ieder type product, die het verpakkingsmateriaal omvat en heeft het merk een beleid om deze voetafdruk te verminderen? Wehkamp publiceert niet een jaarlijkse materiële voetafdruk. Duurzaamheid informatie moet gemakkelijk toegankelijk zijn voor consumenten verantwoordelijk keuzes te maken. Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijke doelstelling voor het verminderen, hergebruiken en recyclen van de verpakkingen, en worden de resultaten jaarlijks bekend gemaakt? Wehkamp maakt gebruik van gerecycleerde verpakking en past het materiaal aangepast aan de inhoud ervan met machines. Echter zijn geen duidelijke doelstellingen opgegeven. Bron
3. Heeft de webshop het gemiddelde gewicht van het verpakkingsmateriaal per pakket verminderd? Wehkamp niet opgeeft, of het gemiddelde gewicht van verpakkingsmateriaal per verzonden pakket wordt verminderd. Bron
4. Is tenminste 80% van het totale gebruik van karton voor pakketdozen van duurzame oorsprong, bijvoorbeeld gerecycled of FSC-gecertificeerd karton? Wehkamp communcates dat gerecycleerd papier, karton en kunststof LDPE (04). Maar is niet welke delen kan worden beschouwd als gerecycleerd en / of gecertificeerd opgegeven. Bron
5. Is tenminste 85% van het totale gebruik van karton voor pakketdozen van duurzame oorsprong, bijvoorbeeld gerecycled of FSC-gecertificeerd karton? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 4. Bron
6. Is tenminste 90% van het totale gebruik van karton voor pakketdozen van duurzame oorsprong, bijvoorbeeld gerecycled of FSC-gecertificeerd karton? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 4. Bron
7. Is tenminste 95% van het totale gebruik van karton voor pakketdozen van duurzame oorsprong, bijvoorbeeld gerecycled of FSC-gecertificeerd karton? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 4. Bron
8. Is het totale gebruik van karton voor pakketdozen van duurzame oorsprong, bijvoorbeeld gerecycled of FSC-gecertificeerd karton? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 4. Bron
9. Gebruikt de webshop plakband met een milieuvoorkeur of helemaal geen plakband voor alle pakketten? Wehkamp verstrekt geen informatie over het gebruik van tape. Bron
10. Heeft de webshop een beleid om het assortiment meer milieuvriendelijk te maken, bijvoorbeeld met biologische voeding, FSC gecertificeerd papier voor boeken of milieueisen aan de productie voor kleding en elektronica? Terwijl Wehkamp de optie om te winkelen voor milieuvriendelijke voorkeur producten biedt, is er geen duidelijk beleid te verhogen van het assortiment. Bron
11. Heeft de webshop al heldere mijlpalen bereikt in het meer milieuvriendelijk maken van het assortiment? Wehkamp heeft een 'Fair Fashion Platform', waarin specifiek meer duurzame kledingmerken. Bron
12. Geeft de webshop haar klanten onafhankelijke voorlichting over de duurzaamheid van de producten of merken in het assortiment? Wehkamp vermeldt niet duidelijk onafhankelijke informatie over duurzaamheid geloofsbrieven. Bron
13. Heeft de webshop een filter om de meer milieuvriendelijke merken en producten makkelijk te kunnen vinden? Wehkamp heeft een filter voor 'Fair Fashion' in de sectie van de mannen. Echter is geen dergelijke algemene filter systematisch voorzien andere secties. Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

1 uit 9
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft de webshop een beleid om de productie van het assortiment eerlijker te maken, bijvoorbeeld met fairtrade voedsel, FSC gecertificeerd papier voor boeken of eisen aan de arbeidsomstandigheden bij de productie van kleding en elektronica? Terwijl Wehkamp de optie om te winkelen voor maatschappelijk gewenste producten biedt, is er geen duidelijk beleid te verhogen van het assortiment. Bron
2. Heeft de webshop al heldere mijlpalen bereikt in het eerlijker maken van het assortiment? Wehkamp heeft een 'Fair Fashion Platform', waarin specifiek meer duurzame kledingmerken. Bron
3. Geeft de webshop haar klanten onafhankelijke voorlichting over de sociale productiemethode van de producten of merken in het assortiment? Wehkamp vermeldt niet duidelijk onafhankelijke informatie over duurzaamheid geloofsbrieven. Bron
4. Heeft de webshop een filter om de meer eerlijke merken en producten makkelijk te kunnen vinden? Wehkamp heeft een filter voor 'Fair Fashion' in de sectie van de mannen. Echter is geen dergelijke algemene filter systematisch voorzien andere secties. Bron
5. Heeft de webshop alle arbeidsvoorwaarden en gedragsregels publiekelijk bekend gemaakt betreffende eigen personeel, tijdelijk personeel en uitzendkrachten met name in de distributiecentra, plus personeel dat werkt in de pakketbezorging? Wehkamp verwijst naar de BSCI Code of Conduct voor de leverancier, maar niet wordt aangegeven welke arbeidsnormen en / of Code van voert voor ambtenaren en tijdelijke functionarissen, speciaal in distributiecentra en op de scheepvaartmaatschappijen, worden toegepast. Bron
6. Heeft de webshop een concreet beleid om te werken met een minimaal percentage vast personeel? Wehkamp voorziet niet in een beleid om te werken met een minimumpercentage van vast personeel. Bron
7. Is het percentage vaste medewerkers in de distributiecentra hoger dan het branchegemiddelde? Wehkamp opgeven niet of percentage voor vast personeel in de distributie centra hoger dan het gemiddelde van de sector. Bron
8. Heeft de webshop een maximum gesteld aan de dagelijks te lopen afstand voor al het personeel in de distributiecentra ? Wehkamp specificeert niet of een maximum is ingesteld op de dagelijkse loopafstand voor werknemers in de distributiecentra. Bron
9. Heeft de webshop klachtenprocedures voor al het personeel en rapporteert de webshop jaarlijks de resultaten van deze regeling via haar website? Wehkamp opgeven niet of klachtenprocedures voor alle medewerkers worden uitgevoerd, en wat de bijbehorende jaarlijkse resultaten. Bron