Rank a Brand

Hoe duurzaam is Lipton?

Lipton & duurzaam


Lipton
Redelijk op weg, kan beter Klik hier voor score rapport: 8 uit 19

Samenvatting duurzaamheid

Lipton heeft het C-label behaald. Lipton is volgens ons daarmee redelijk op weg, maar het kan nog beter.

Merkhouder: Unilever N.V.
Hoofdkantoor: Rotterdam, The Netherlands
Sector: Theemerken
Categorieën : 
Free Tags: Unilever, Rainforest Alliance

Weet je meer over duurzaamheid & Lipton?

Lipton Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 2 October 2018 door Maarten
Laatst gecontroleerd: 23 September 2018 door Maarten

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

3 uit 4
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om de CO2 uitstoot te beperken of te compenseren van zowel zijn eigen operaties als die van zijn bevoorradingsketen? Unilever, merkeigenaar van Lipton, implementeert verschillende maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen van zowel haar eigen activiteiten als haar toeleveringsketen te verminderen, zoals het gebruik van duurzame energie en het elimineren van ontbossing in de gehele waardeketen. Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de jaarlijkse absolute ‘klimaatvoetafdruk' van zijn eigen operaties gepubliceerd en is het bedrijf erin geslaagd deze algehele klimaatvoetafdruk te verminderen ten opzichte van het voorafgaande verslagjaar? Unilever publiceert de klimaatvoetafdruk van haar eigen activiteiten voor 2015 en 2016 en heeft haar absolute klimaatvoetafdruk teruggebracht van 1.858.942 ton CO2 tot 1.798.957 ton CO2. Bron
3. Heeft het merk (bedrijf) de jaarlijkse absolute ‘klimaatvoetafdruk' gepubliceerd van zijn bevoorradingsketen buiten zijn eigen operaties, en is het erin geslaagd deze algehele klimaatvoetafdruk te verminderen ten opzichte van het voorafgaande verslagjaar? Unilever publiceert de klimaatvoetafdruk van haar toeleveringsketen voor 2015 en 2016 en heeft haar absolute klimaatvoetafdruk verhoogd van 57.495.570 ton CO2 naar 61.543.160 ton CO2. Bron
4. Heeft het merk (bedrijf) zich tot doel gesteld om in ieder geval al zijn eigen operaties uiterlijk in 2030 volledig klimaatneutraal te maken, en loopt het op schema om dit doel te behalen? Unilever heeft een doel te bereiken van klimaat neutraal 2030 en is op weg om dit te doen als het heeft verminderd de uitstoot per ton productie met 5,6% in 2016 ten opzichte van de geplande 5% (zie link, CC3). Bron

Vragen over Milieubeleid

3 uit 7
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde thee voor ten minste 5% van zijn totale productie? Unilever meldt dat 100% van Lipton theebladeren Rainforest Alliance gecertificeerd. Het is echter niet duidelijk of meer dan 30% RA-gecertificeerde thee voldoet aan de normen van de RA. Van Lipton theebladeren zijn dus ten minste 30% milieu gecertificeerd. Bron
2. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde thee voor ten minste 30% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
3. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde thee voor ten minste 50% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
4. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde thee voor ten minste 70% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
5. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde thee voor ten minste 95% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
6. Rapporteert het merk (bedrijf) welk percentage van de materialen voor zijn consumentenverpakkingen hernieuwbaar zijn of gemaakt zijn van gerecyclede materialen, en implementeert het merk best’practices of concrete beleidsmaatregelen die de invloed van verpakkingsmaterialen op het milieu hebben verminderd? Unilever rapporteert de bijdrage van primaire en secundaire verpakkingen minus de nationale recycling- en terugwinningspercentages voor 2015 tot 2016 en geeft aan dat in 2016 99% van het papier en karton duurzaam is ingekocht. Er is echter geen duidelijke uitsplitsing in het percentage gerecycled verpakkingsmateriaal, noch in de hoeveelheid hernieuwbare en ni Bron
7. Publiceert het merk (bedrijf) de absolute ‘voetafdruk’ van zijn afvalmaterialen en implementeert het concrete beleidsmaatregelen om afval te minimaliseren door het te verminderen, hergebruiken of recyclen, om zo deze voetafdruk ten opzichte van het voorafgaande verslagjaar te verminderen? Unilever verslagen van de jaarlijkse afval door type, gewicht en manier van verwijdering en haar jaarlijkse absolute afval voetafdruk in 2017 in vergelijking met 2016 heeft verminderd. Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

2 uit 8
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijk en effectief beleid, dat verder gaat dan certificering, om het inkomen van boeren te verbeteren? Unilever rapporteert beleidsmaatregelen ter verbetering van de werk- en leefomstandigheden van de boeren, die verder gaan dan certificering, maar dit lijkt zich te beperken tot incidentele projecten, zoals Malawi Tea 2020 (zie link, pagina 64-65). Bron
2. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 5% thee in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de thee produceren? Unilever meldt dat 100% van de Lipton-theebladeren zijn gecertificeerd door de Rainforest Alliance. Het is echter niet duidelijk of meer dan 30% RA-gecertificeerde thee voldoet aan de RA-normen. Zo zijn Lipton's theebladeren minstens 30% sociaal gecertificeerd. Bron
3. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 20% thee in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de thee produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
4. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 40% thee in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de thee produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
5. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 60% thee in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de thee produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
6. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 80% thee in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de thee produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
7. Gebruikt het merk (bedrijf) sociaal gecertificeerde thee voor ten minste 95% van zijn totale productie om zo kinderarbeid en gedwongen arbeid te bestrijden en een betere levensstandaard te bieden aan boeren en arbeiders die thee produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
8. Heeft het merk (bedrijf) een lijst van thee producenten gepubliceerd die samen meer dan 90% van het inkoopvolume thee vertegenwoordigen? Lipton noch Unilever bieden een overzicht van hun leveranciers thee. Bron