Rank a Brand

Hoe duurzaam is Vodafone?

Vodafone & duurzaam


Vodagone-logo
Eerste mijlpalen bereikt, moet beter Klik hier voor score rapport: 4 uit 22

Samenvatting duurzaamheid

Vodafone heeft het D-label behaald. Vodafone heeft volgens ons daarmee de eerste duurzame mijlpalen bereikt. Er valt echter nog genoeg te doen.

Merkhouder: Vodafone Group PLC
Hoofdkantoor: Newbury, England
Sector: Telecom
Categorieën : Telefonie
Free Tags: Vodafone group, prepaid, postpaid, mobile, 360, simonly, mobile internet

Weet je meer over duurzaamheid & Vodafone?

Vodafone Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 9 February 2017 door RSM - Students
Laatst gecontroleerd: 9 February 2017 door Mario

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

2 uit 13
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om zijn CO2 uitstoot te beperken of te compenseren? Vodafone implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van de uitstoot van het klimaat, zoals projecten voor energie-efficiëntie en hernieuwbare energie (zie link, pagina's 18-28). Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf in de laatste vijf jaar al 10% daarvan gereduceerd of gecompenseerd? Vodafone verslagen openbaar zijn reikwijdte 1-2 klimaat voetafdruk. In 2014/15 had een totale voetafdruk van 2,47 miljoen ton CO2e, in vergelijking met 2,57 miljoen ton van CO2e in 2015/16. Dit betekent een stijging van ongeveer 4% (zie link, pagina 26 & 91). Bron
3. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf een beleid om de aankomende 5 jaar de CO2 emissie met 20% te verlagen? Vodafone heeft een duidelijke kwantitatieve doelstelling om zijn eigen klimaat voetafdruk niet ingesteld. Het alternatief is ingesteld doel om haar klanten klimaat voetafdruk door door tweemaal de hoeveelheid CO2e Vodafone genereert via haar activiteiten (zie link, bladzijde 28). Bron
4. Is tenminste 5% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Vodafone verwijst naar het raster gemiddelde van 13% hernieuwbare energie, maar is niet duidelijk genoeg over het totale aandeel van hernieuwbare energieverbruik, evenals bronnen, typen en additionaliteit van hernieuwbare energievoorziening (zie link, pagina 23, 88 en 91). Bron
5. Is tenminste 10% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 4. Bron
6. Is tenminste 25% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 4. Bron
7. Is tenminste 50% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 4. Bron
8. Is tenminste 75% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 4. Bron
9. Is 100% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 4. Bron
10. Wekt het merk (bedrijf) zelf hernieuwbare energie op door bv. zonnepanelen of windmolens? Vodafone genereert ter plaatse hernieuwbare energie, zoals het verminderen van dieselgeneratoren gebruikt in externe basisstations met behulp van zonne-energie voor fotovoltaïsche (PV) in plaats daarvan, ten bedrage van 1.814 zonne-PV basisstations in totaal in 2016 (zie link, pagina 23, 24 & 88). Bron
11. Is de gemiddelde energie efficiëntie (PUE) van de datacentra kleiner dan 1,4? Vodafone meldt een totale waarde van de energie-efficiëntie gebruik van 1,65 (zie link, bladzijde 51). Bron
12. Is de gemiddelde energie efficiëntie (PUE) van de datacentra van het merk (bedrijf) kleiner dan 1,25? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 11. Bron
13. Voldoen alle nieuwe producten van het merk (bedrijf) aan de laatste eisen voor energie efficientie zoals Energy Star (waar van toepassing)? Vodafone rapporteert niet op de energie-efficiëntie van de verkochte en gedistribueerde apparaten zoals mobiele telefoons, noch als deze voldoen aan de Energy Star-eisen. Bron

Vragen over Milieubeleid

0 uit 6
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk een substantieel milieubeleid voor de aangeboden producten? Vodafone verslagen over een duurzame sourcing programma waarin milieunormen, zoals vragen van haar leveranciers te optimaliseren van het gebruik van water en grondstoffen. Maar duidelijk genoeg informatie over de omvang van de milieunormen is nog niet gepubliceerd (zie link, pagina 59-76, en link op de volgende vraag, pagina 4). Bron
2. Heeft het merk een substantieel aankoopbeleid met betrekking tot het milieu voor alle elektronica die wordt gebruikt in de bedrijfsvoering? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
3. Biedt het merk (bedrijf) een inzamelingsservice voor oude producten en is het inzamelings- en recyclingspercentage hoger dan 5% van het gewicht van de jaarlijks verkochte producten? Vodafone meldt dat 1.15 miljoen apparaten werden verzameld in 2014/15 (zie link, bladzijde 44), maar specificeert niet - ook niet voor 2015/16 - wat de totale verhouding van verzamelde tegen verkochte apparaten is. Bron
4. Informeert het merk (bedrijf) haar klanten over de duurzaamheidsprestaties van de aangeboden producten? Vodafone Staten te bieden informatie over de prestaties van de duurzaamheid van de producten via de 'Eco-ratings'. Echter, in de winkels online respectieve waarderingen zijn nog niet aanzienlijk verstrekt. Bron
5. Moedigt het merk consumenten aan om apparatuur langer te gebruiken? Vodafone biedt geen duidelijke informatie over maatregelen om de consumenten te gebruiken hardware apparaten langer actief aan te moedigen. Bron
6. Heeft het merk (bedrijf) heldere doelstellingen om afval te minimaliseren, door vermindering, hergebruik en recycling, en rapporteert het merk (bedrijf) jaarlijks de resultaten? Vodafone groep implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van de afval materiaal voetafdruk van haar merk, zoals hergebruik of recycling van afgedankte en verouderde apparatuur. Maar, beton statistische resultaten met betrekking tot de voetafdruk van haar afvalstoffen niet openbaar worden gemaakt (zie link, pagina 85). Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

2 uit 3
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk een substantieel beleid met betrekking tot sociale standaarden voor de aangeboden producten? Vodafone verslagen over sociale beleidsmaatregelen ten uitvoer gelegd in de supply chain. Daardoor aspecten zoals arbeidsnormen en voorwaarden op productie-installaties en smelterijen, een conflict mineralen beleid, alsmede lidmaatschap bij een MSI zoals CFSI duidelijk zijn aangegeven (zie link, pagina 59-76, 96-98). Bron
2. Heeft het merk een substantieel sociaal beleid met betrekking tot verantwoordelijk aankopen van alle elektronica die gebruikt wordt in de bedrijfsvoering? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 1. Bron
3. Heeft het merk (bedrijf) een lijst van fabrieken gepubliceerd die samen meer dan 90% van het inkoopvolume vertegenwoordigen? Vodafone voorziet niet een belangrijke lijst van directe leveranciers op haar website. Bron