Rank a Brand

Hoe duurzaam is Plus?

Plus & duurzaam


Plus
Eerste mijlpalen bereikt, moet beter Klik hier voor score rapport: 9 uit 31

Samenvatting duurzaamheid

Plus Supermarkten heeft het D-label behaald. Plus heeft volgens ons daarmee de eerste duurzame mijlpalen bereikt, maar het kan nog beter. Positieve punten zijn het gebruik van 'eerlijke' keurmerken voor koffie, thee en bananen. Plus zou bijvoorbeeld meer kunnen doen om het milieubeleid aan te scherpen en om de uitstoot van broeikasgassen te rapporteren.

Merkhouder: Sperwer Groep
Hoofdkantoor: De Bilt, The Netherlands
Sector: Supermarkten
Categorieën : Supermarkt
Free Tags: FSC, Eu organic, Fairtrade, UTZ Certified, Rainforest Alliance

Weet je meer over duurzaamheid & Plus?

Plus Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 27 April 2017 door Daphne
Laatst gecontroleerd: 28 April 2017 door Mario

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

1 uit 6
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om zijn CO2 uitstoot te beperken of te compenseren? Plus implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van broeikasgasemissies, zoals het gebruik van hernieuwbare energie en de uitvoering van energie-efficiëntiemaatregelen (zie link, pagina 7). Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf in de laatste vijf jaar al 10% daarvan gereduceerd of gecompenseerd? Hoewel Plus meldt dat uitstoot is verminderd met 31% tussen 2008 en 2016, Plus publiceert geen jaarlijkse klimaat voetafdruk of vermindering van de uitstoot van het klimaat van de laatste 5 jaar (zie link, pagina 3). Bron
3. Zijn de emissies van broeikasgassen minder dan 250 kg CO2-eq per vierkante meter winkeloppervlakte per jaar? Plus communiceert geen informatie over de efficiëntie van broeikasgassen gas per vierkante meter winkelvloer (zie link, pagina 7). Bron
4. Is tenminste 50% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Plus meldt 100% hernieuwbare energie (Europese windenergie) te gebruiken voor de elektriciteit van de eigen verrichtingen (winkels en distributiecentra). Echter, bronnen en additionaliteit van de energievoorziening zijn niet duidelijk gespecificeerd. Bron
5. Is alle electriciteit die het merk (bedrijf) gebruikt afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Zie de opmerking voor klimaatbeleid vraag 4. Bron
6. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf een beleid om de aankomende 5 jaar de CO2 emissie met 20% te verlagen? Plus communiceert geen concrete informatie over doelstellingen voor vermindering van de klimaat voetafdruk van de eigen verrichtingen (zie link, pagina 7). Bron

Vragen over Milieubeleid

3 uit 17
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Ligt de verhouding in omzet van biologische (food) producten en totale (food) omzet boven de 1,5%, of boven het landelijke gemiddelde, of rapporteert het merk tenminste deze jaarcijfers? In 2016 1.49% van de totale waarde van de voedelverkopen werd vertegenwoordigd door biologisch voedsel (zie ook link op de volgende vraag, pagina 12). Bron
2. Vertegenwoordigt het assortiment biologische (food) producten minimaal 2,0% van de totale (food) omzet van de supermarktketen? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
3. Vertegenwoordigt het assortiment biologische (food) producten minimaal 3,0% van de totale (food) omzet van de supermarktketen? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
4. Heeft de supermarkt 'foute vis', dus de meest bedreigde vissoorten of de meest schadelijke vang- en kweekmethodes uit het assortiment gebannen? Plus verkoopt geen 'niet-duurzame vis', volgens de criteria van Goedevis. Bron
5. Is tenminste 85% van de verkochte vis 'verantwoord' (groen volgens de Viswijzer methode, dan wel MSC of ASC gecertificeerd)? Alle verse en versbevroren vis verkocht bij Plus is ASC-gecertificeerd of MSC-gecertificeerd. Echter, Plus rapporteert geen aandeel van duurzame vis met betrekking tot conserven (zie link, pagina 3). Bron
6. Is tenminste 99% van de verkochte vis 'verantwoord' (groen volgens de Viswijzer methode, of MSC en ASC gecertificeerd)? Zie de opmerking voor milieubeleid vraag 5. Bron
7. Aangaande eieren inclusief eigen merk producten die ei bevatten: heeft het merk een beleid om het dierenwelzijn van legkippen verder te verbeteren? Plus verkoopt enkel vrije uitloop- en biologische eieren sinds 2012. Echter, Plus heeft geen duidelijk beleid ter verdere verbetering van het welzijn van legkippen voor het hele ei-assortiment, met inbegrip van ei-bevattende huismerkproducten (zie link, bladzijde 3). Bron
8. Voldoet het volledige assortiment kippenvlees aan vooruitstrevende normen voor diervriendelijkheid? Plus verkoopt kipproducten die niet voldoen aan de criteria van 1-ster van de vereniging van de Nederlandse dierenbescherming of een vergelijkbare norm die duidelijk verder gaat dan de gebruikelijke methoden. Bron
9. Voor zuivel, rund- en kalfsvlees; heeft het merk een beleid om vooruitstrevende standaarden voor dierenwelzijn toe te passen, en toont het merk al aanmerkelijke prestaties? Plus verkoopt rund- en kalfsvlees dat in overeenstemming is met de 1 - of 2-sterren 'Beter Leven' criteria. Plus implementeert verdere maatregelen ter verhoging van haar aandeel van 'Beter Leven' gecertificeerd vlees. Daarentegen, naast een verwijzing naar 'Weidemelk', maakt Plus geen melding met betrekking tot zuivel. Bron
10. Voldoet het volledige assortiment varkensvlees aan vooruitstrevende normen voor diervriendelijkheid? Plus' beleid bevat geen standaard voor dierenwelzijn met basiscriteria die hoger zijn dan de conventionele praktijken. Bron
11. Heeft de supermarkt een beleid om voor haar vleesproducten verantwoorde soja te gebruiken in het kippen- en varkensvoer, om zo onder meer de vernietiging van tropische bossen door sojateelt tegen te gaan? Plus communiceert dat RTRS certificaten zijn gekocht voor de soja gebruikt voor het veevoer in de supply chain (zie link, pagina 11). Bron
12. Heeft het merk effectief beleid om het gebruik van duurzame palmolie te vergroten om zo de vernietiging van regenwouden voor palmolieplantages tegen te gaan? Plus koopt RSPO-credits voor alle huismerkproducten die palmolie bevatten, maar specificeert niet duidelijk genoeg welk deel van deze producten (food en non-food) gemaakt is van ten minste massabalans en/of gescheiden gecertificeerde palmolie (zie link, pagina 11). Bron
13. Heeft het merk (bedrijf) heldere doelstellingen om voedselverspilling en afval te minimaliseren, door vermindering, hergebruik en recycling, en rapporteert het merk (bedrijf) jaarlijks de resultaten? Plus implementeert verschillende maatregelen om de milieu-impact van het geproduceerde afval te minimaliseren. Plus rapporteert statistische resultaten met betrekking tot de afvalstoffen voetafdruk (zie link, pagina 11). Bron
14. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijke doelstelling om de milieu-invloed van de verpakking voor verzendingen en draagtassen te minimaliseren, via reductie, hergebruik, recyclen en verantwoorde inkoop, en rapporteert het merk de resultaten hiervan jaarlijks? Plus communiceert geen duidelijke doelstellingen om de milieu-impact van de vervoersverpakkingen en draagtassen te minimaliseren. Bron
15. Heeft het merk een effectief beleid voor het verminderen van het gebruik van materialen bij de productie? Plus rapporteert niet of er duidelijke maatregelen zijn genomen om het algemene materiaalgebruik van de producten te verminderen. Bron
16. Heeft het merk een milieubeleid voor het gebruik van papier voor productverpakkingen (primair en secundair) en hygiëneproducten bij de huismerken? Zijn al die materialen van papier gerecycled en/of gecertificeerd? Alle drankkartons, secundaire verpakking, en hygiëneproducten voldoen aan de FSC-criteria. Echter, Plus geeft geen informatie over de andere primaire productverpakking voor het huismerk (zie link, pagina 11). Bron
17. Heeft het merk een milieubeleid voor het gebruik van papier voor promotioneel papier zoals folders en magazines? Zijn al die materialen van papier gerecycled en/of gecertificeerd? Plus meldt FSC gecertificeerd papier te gebruiken voor de folders en tijdschriften (zie link, pagina 11). Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

5 uit 8
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Verkoopt het merk tropische producten zoals koffie, thee, chocolade, bananen en ananassen die zijn gecertificeerd volgens Fair Trade, Utz Certified, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Plus biedt verschillende Fairtrade gecertificeerde producten, zoals tropische vruchten, koffie, thee, rijst en rozen (zie link, pagina 2). Bron
2. Geeft het merk (bedrijf) een helder overzicht van de fairtrade certificeringen voor tenminste drie van de volgende productgroepen: koffie, thee, cacao, rietsuiker, bananen of ananas? Plus geeft geen duidelijke verdeling van de Fairtradecertificeringen voor de gewenste productgroepen, aan haar gehele assortiment (winkel merken en merknaam producten) gerelateerd (zie link, pagina 2). Bron
3. Is alle eigen merk koffie gecertificeerd volgens Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Plus meldt dat alle huismerk koffie is gecertificeerd volgens Fairtrade (zie link, pagina 2). Bron
4. Is alle eigen merk cacao gecertificeerd volgens Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Plus meldt dat zij de ambitie heeft om Fairtrade gecertificeerde cacao te gebruiken in alle huismerkproducten die cacao bevatten (zie link, pagina 2). Bron
5. Is het complete assortiment bananen gecertificeerd volgens Max Havelaar, Utz, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Plus meldt dat het volledige assortiment van bananen is gecertificeerd volgens Fairtrade (zie link, pagina 2). Bron
6. Is alle eigen merk thee gecertificeerd volgens Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Plus meldt dat alle huismerk thee is gecertificeerd volgens Fairtrade (zie link, pagina 2). Bron
7. Heeft het merk (supermarktketen) een eerlijk handelsbeleid voor overige tropische productgroepen zoals rietsuiker, tropisch fruit en rijst ? Plus meldt dat het volledige assortiment van bananen, ananas, limoenen, kokosnoten, jasmijn rijst en basmatirijst Fairtrade gecertificeerd is (zie link, pagina 2). Bron
8. Heeft het merk (supermarktketen) een eerlijk handelsbeleid voor de non-food productgroepen zoals textiel? Plus communiceert geen uitgebreide informatie over het beleid van de eerlijke handel van non-food producten. Bron