Rank a Brand

Hoe duurzaam is Emté?

Emté & duurzaam


Emté
Hand nog even op de knip Klik hier voor score rapport: 2 uit 31

Samenvatting duurzaamheid

Emté heeft het E-label behaald, omdat slechts beperkt informatie wordt verschaft over een duurzaamheidsbeleid. Op die manier blijft het voor ons als welwillende consumenten onduidelijk in hoeverre Emté zich wel of niet inzet voor duurzaamheid. Meer beleid en transparantie is daarom nodig.

Merkhouder: Sligro Food Group
Hoofdkantoor: Veghel, The Netherlands
Sector: Supermarkten
Categorieën : Supermarkt
Free Tags: Emte

Weet je meer over duurzaamheid & Emté?

Emté Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 22 August 2017 door Madelein
Laatst gecontroleerd: 22 August 2017 door Mario

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

1 uit 6
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om zijn CO2 uitstoot te beperken of te compenseren? Emté implementeert meerdere maatregelen ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, zoals verbetering van de energie-efficiëntie. Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf in de laatste vijf jaar al 10% daarvan gereduceerd of gecompenseerd? Sligro Food Group (merk eigenaar van Emté) heeft slechts een relatieve gepubliceerd naar verkoop klimaat voetafdruk van afgelopen jaar. Dus is het niet duidelijk of de beleidsmaatregelen daadwerkelijk de totale jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen geholpen (zie link, pagina 64). Bron
3. Zijn de emissies van broeikasgassen minder dan 250 kg CO2-eq per vierkante meter winkeloppervlakte per jaar? Sligro Food Group communiceert niet alle informatie over de efficiëntie van broeikasgassen gas per vierkante meter winkelen verdieping van haar markten van Emté. Bron
4. Is tenminste 50% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Sligro Food Group communiceert niet haar beleid van hernieuwbare energie. Bron
5. Is alle electriciteit die het merk (bedrijf) gebruikt afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 4. Bron
6. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf een beleid om de aankomende 5 jaar de CO2 emissie met 20% te verlagen? Sligro Food Group noemt het een doel om het klimaat voetafdruk heeft, maar dit is een relatieve vermindering doel alleen (20% ten opzichte van de omzet per 2010, met basisjaar 2020) (zie link, pagina 64). Bron

Vragen over Milieubeleid

0 uit 17
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Ligt de verhouding in omzet van biologische (food) producten en totale (food) omzet boven de 1,5%, of boven het landelijke gemiddelde, of rapporteert het merk tenminste deze jaarcijfers? Sligro Food Group biedt een assortiment van "Eerlijk & Heerlijk" waarin organische, eerlijke handel, duurzame en lokale levensmiddelen. Dit assortiment vertegenwoordigt 8,2% van omzet, maar het is onduidelijk welk percentage dit is biologisch gecertificeerd, en van toepassing op Emté in specifieke (zie link, pagina 67). Bron
2. Vertegenwoordigt het assortiment biologische (food) producten minimaal 2,0% van de totale (food) omzet van de supermarktketen? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
3. Vertegenwoordigt het assortiment biologische (food) producten minimaal 3,0% van de totale (food) omzet van de supermarktketen? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
4. Heeft de supermarkt 'foute vis', dus de meest bedreigde vissoorten of de meest schadelijke vang- en kweekmethodes uit het assortiment gebannen? Sligro Food Group vermeldt niet of het de meest bedreigde soorten en de meest schadelijke Hengelsport- en fokken van methoden uit het assortiment bij Emté heeft verboden. Bron
5. Is tenminste 85% van de verkochte vis 'verantwoord' (groen volgens de Viswijzer methode, dan wel MSC of ASC gecertificeerd)? Emté heeft een assortiment van duurzame gecertificeerde vis (MSC & ASC), maar de Sligro Food Group biedt geen concrete informatie over totale gebruik van duurzame vis. Bron
6. Is tenminste 99% van de verkochte vis 'verantwoord' (groen volgens de Viswijzer methode, of MSC en ASC gecertificeerd)? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 5. Bron
7. Aangaande eieren inclusief eigen merk producten die ei bevatten: heeft het merk een beleid om het dierenwelzijn van legkippen verder te verbeteren? Sligro Food Group rapporteert niet uitgebreide informatie over de verbetering van het welzijn van legkippen en kip vleesproductie voor haar gehele assortiment op Emté markten (zie link, pagina 60-67). Bron
8. Voldoet het volledige assortiment kippenvlees aan vooruitstrevende normen voor diervriendelijkheid? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 7. Bron
9. Voor zuivel, rund- en kalfsvlees; heeft het merk een beleid om vooruitstrevende standaarden voor dierenwelzijn toe te passen, en toont het merk al aanmerkelijke prestaties? Sligro Food Group rapporteert niet uitgebreide informatie over de verbetering van het dierenwelzijn van kalfsvlees, rundvlees en zuivel (zie link, pagina 61-62). Bron
10. Voldoet het volledige assortiment varkensvlees aan vooruitstrevende normen voor diervriendelijkheid? Sligro Food Group rapporteert niet uitgebreide informatie over het verbeteren van het dierenwelzijn van varkensvlees (zie link, pagina 60-67). Bron
11. Heeft de supermarkt een beleid om voor haar vleesproducten verantwoorde soja te gebruiken in het kippen- en varkensvoer, om zo onder meer de vernietiging van tropische bossen door sojateelt tegen te gaan? Sligro Food Group communiceert niet concrete informatie over het gebruik van duurzame soja. Bron
12. Heeft het merk effectief beleid om het gebruik van duurzame palmolie te vergroten om zo de vernietiging van regenwouden voor palmolieplantages tegen te gaan? Sligro Food Group communiceert niet op sourcing duurzame palmolie voor alle zijn palmolie bevattende producten verkocht op markten van Emté. Bron
13. Heeft het merk (bedrijf) heldere doelstellingen om voedselverspilling en afval te minimaliseren, door vermindering, hergebruik en recycling, en rapporteert het merk (bedrijf) jaarlijks de resultaten? Sligro Food Group communiceert ter uitvoering van verschillende maatregelen ter vermindering van de afval materiaal voetafdruk, zoals rapportage van de CO2-reductie in de keten te wijten aan afvalscheiding (5,786 ton CO2 in 2016). Maar, een beton statistische afvalmaterialen voetafdruk niet openbaar wordt gemaakt (zie link, pagina 66). Bron
14. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijke doelstelling om de milieu-invloed van de verpakking voor verzendingen en draagtassen te minimaliseren, via reductie, hergebruik, recyclen en verantwoorde inkoop, en rapporteert het merk de resultaten hiervan jaarlijks? Sligro Food Group communiceert niet alle informatie over haar consument verpakking vermindering van beleid. Bron
15. Heeft het merk een effectief beleid voor het verminderen van het gebruik van materialen bij de productie? Sligro Food Group streeft naar het produceren van minder afval in haar productie, logistiek en sales processen. Er is echter geen rapportage of maatregelen worden getroffen om het gebruik van algemene resource/materiaal in de producten haar verkopen ingesloten (zie link, pagina 66). Bron
16. Heeft het merk een milieubeleid voor het gebruik van papier voor productverpakkingen (primair en secundair) en hygiëneproducten bij de huismerken? Zijn al die materialen van papier gerecycled en/of gecertificeerd? Sligro Food Group rapporteert niet op de jaarlijkse resultaten van haar beleid voor primaire en secundaire product verpakking en hygiëne producten van de merken van de winkel. Bron
17. Heeft het merk een milieubeleid voor het gebruik van papier voor promotioneel papier zoals folders en magazines? Zijn al die materialen van papier gerecycled en/of gecertificeerd? Sligro Food Group rapporteert niet op de jaarlijkse resultaten van haar beleid van promotionele artikelen. Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

1 uit 8
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Verkoopt het merk tropische producten zoals koffie, thee, chocolade, bananen en ananassen die zijn gecertificeerd volgens Fair Trade, Utz Certified, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Emté biedt verschillende sociaal gecertificeerde producten, zoals thee, koffie en chocolade Bron
2. Geeft het merk (bedrijf) een helder overzicht van de fairtrade certificeringen voor tenminste drie van de volgende productgroepen: koffie, thee, cacao, rietsuiker, bananen of ananas? Sligro Food Group aanwezig een duidelijke verdeling van de Fair Trade certificeringen voor het gewenste productgroepen verkocht bij Emté markten niet. Bron
3. Is alle eigen merk koffie gecertificeerd volgens Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Sligro Food Group biedt geen volledige informatie over het totale gebruik van koffie die is gecertificeerd volgens de sociale normen. Bron
4. Is alle eigen merk cacao gecertificeerd volgens Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Sligro Food Group biedt geen volledige informatie over het gebruik van cacao die is gecertificeerd volgens de sociale normen. Bron
5. Is het complete assortiment bananen gecertificeerd volgens Max Havelaar, Utz, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Sligro Food Group biedt geen volledige informatie over het totale gebruik van bananen die is gecertificeerd volgens de sociale normen. Bron
6. Is alle eigen merk thee gecertificeerd volgens Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Sligro Food Group biedt geen volledige informatie over het totale gebruik van thee die is gecertificeerd volgens de sociale normen. Bron
7. Heeft het merk (supermarktketen) een eerlijk handelsbeleid voor overige tropische productgroepen zoals rietsuiker, tropisch fruit en rijst ? Sligro Food Group biedt geen concrete informatie over een beleid van eerlijke handel voor andere tropische grondstoffen, zoals rietsuiker, tropisch fruit of rijst. Bron
8. Heeft het merk (supermarktketen) een eerlijk handelsbeleid voor de non-food productgroepen zoals textiel? Sligro Food Group is onderdeel van de BSCI sinds 2010, maar doet niet informeren over toegepast beleidsmaatregelen in verband met niet-voedingsproducten zoals textiel of hardware (zie link, pagina 67). Bron