Rank a Brand

Hoe duurzaam is DekaMarkt?

DekaMarkt & duurzaam


DEka
Hand nog even op de knip Klik hier voor score rapport: 4 uit 31

Samenvatting duurzaamheid

DekaMarkt heeft het E-label behaald, omdat slechts beperkt informatie wordt verschaft over een duurzaamheidsbeleid voor DekaMarkt. Op die manier blijft het voor ons als welwillende consumenten onduidelijk in hoeverre DekaMarkt zich wel of niet inzet voor duurzaamheid. Meer beleid en transparantie is daarom nodig.

Merkhouder: Detailresult Groep NV
Hoofdkantoor: Velsen/Noord, The Netherlands
Sector: Supermarkten
Categorieën : Supermarkt
Free Tags: FSC, Eu organic, Fairtrade, UTZ Certified, Rainforest Alliance

Weet je meer over duurzaamheid & DekaMarkt?

DekaMarkt Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 10 December 2015 door Judith
Laatst gecontroleerd: 10 December 2015 door Mario

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

1 uit 6
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om zijn CO2 uitstoot te beperken of te compenseren? DekaMarkt implementeert meerdere maatregelen ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, zoals verbetering van de energie-efficiëntie. Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf in de laatste vijf jaar al 10% daarvan gereduceerd of gecompenseerd? DekaMarkt publiceren niet de jaarlijkse klimaat voetafdruk van afgelopen jaar op haar website. Dus is het niet duidelijk of de beleidsmaatregelen daadwerkelijk geholpen verminderen de totale jaarlijkse CO2-uitstoot. Bron
3. Zijn de emissies van broeikasgassen minder dan 250 kg CO2-eq per vierkante meter winkeloppervlakte per jaar? DekaMarkt inlichtingen niet alle over zijn broeikasgassen gas-efficiëntie per vierkante meter winkelen verdieping. Bron
4. Is tenminste 50% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? DekaMarkt communiceren niet met de hernieuwbare energie-beleid via haar website. Bron
5. Is alle electriciteit die het merk (bedrijf) gebruikt afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 4. Bron
6. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf een beleid om de aankomende 5 jaar de CO2 emissie met 20% te verlagen? DekaMarkt communiceren niet met alle informatie over doelstellingen voor vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Bron

Vragen over Milieubeleid

2 uit 17
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Ligt de verhouding in omzet van biologische (food) producten en totale (food) omzet boven de 1,5%, of boven het landelijke gemiddelde, of rapporteert het merk tenminste deze jaarcijfers? DekaMarkt communiceren niet up to date informatie over het tempo van de biologisch (voedsel) verkoop aan de omzet totale voedsel. Echter, voor 2010 Dekamarket gemeld een aandeel van 2,12%. Bron
2. Vertegenwoordigt het assortiment biologische (food) producten minimaal 2,0% van de totale (food) omzet van de supermarktketen? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
3. Vertegenwoordigt het assortiment biologische (food) producten minimaal 3,0% van de totale (food) omzet van de supermarktketen? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
4. Heeft de supermarkt 'foute vis', dus de meest bedreigde vissoorten of de meest schadelijke vang- en kweekmethodes uit het assortiment gebannen? DekaMarkt beweert dat de meeste van de bedreigde soorten niet in de winkels verkocht. DekaMarkt legt echter uit dat het is nog steeds de verkoop van de bedreigde aal. Bron
5. Is tenminste 85% van de verkochte vis 'verantwoord' (groen volgens de Viswijzer methode, dan wel MSC of ASC gecertificeerd)? DekaMarkt doet verkopen van vis met het MSC en ASC label, en vis uit de categorieën groen, oranje en rood. Het blijft onduidelijk of 85 procent van de verkochte vis is 'duurzaam'. Bron
6. Is tenminste 99% van de verkochte vis 'verantwoord' (groen volgens de Viswijzer methode, of MSC en ASC gecertificeerd)? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 5. Bron
7. Aangaande eieren inclusief eigen merk producten die ei bevatten: heeft het merk een beleid om het dierenwelzijn van legkippen verder te verbeteren? DekaMarkt verslag niet up to date informatie over de verbetering van het welzijn van legkippen en kip vleesproductie voor haar gehele assortiment. Bron
8. Voldoet het volledige assortiment kippenvlees aan vooruitstrevende normen voor diervriendelijkheid? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 7. Bron
9. Voor zuivel, rund- en kalfsvlees; heeft het merk een beleid om vooruitstrevende standaarden voor dierenwelzijn toe te passen, en toont het merk al aanmerkelijke prestaties? DekaMarkt verslag niet up to date informatie over de verbetering van het dierenwelzijn van kalfsvlees, rundvlees en zuivelproducten. Bron
10. Voldoet het volledige assortiment varkensvlees aan vooruitstrevende normen voor diervriendelijkheid? DekaMarkt verslag niet up to date informatie over de verbetering van het dierenwelzijn van varkensvlees. Bron
11. Heeft de supermarkt een beleid om voor haar vleesproducten verantwoorde soja te gebruiken in het kippen- en varkensvoer, om zo onder meer de vernietiging van tropische bossen door sojateelt tegen te gaan? DekaMarkt maakt deel uit van de 'Ronde tafel over duurzame soja' werkgroep. Haar doel is om alleen verkopen en gebruik producten die zijn gemaakt met verantwoorde soja geproduceerd door het einde van 2015. Echter, tussentijdse resultaten zijn niet gemeld. Bron
12. Heeft het merk effectief beleid om het gebruik van duurzame palmolie te vergroten om zo de vernietiging van regenwouden voor palmolieplantages tegen te gaan? DekaMarkt publiceren niet informatie met betrekking tot het gebruik van meer duurzame palmolie. Bron
13. Heeft het merk (bedrijf) heldere doelstellingen om voedselverspilling en afval te minimaliseren, door vermindering, hergebruik en recycling, en rapporteert het merk (bedrijf) jaarlijks de resultaten? DekaMarkt vermeldt verschillende inspanningen tot een minimum beperken van etensresten en om afval te scheiden. Echter publiceren niet DekaMarkt een uitgebreide afvalmaterialen voetafdruk. Daarom is het niet duidelijk of het beleid effectief is geweest. Bron
14. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijke doelstelling om de milieu-invloed van de verpakking voor verzendingen en draagtassen te minimaliseren, via reductie, hergebruik, recyclen en verantwoorde inkoop, en rapporteert het merk de resultaten hiervan jaarlijks? Kaufland verslag niet steenmateriaal, jaarlijkse resultaten van zijn verpakking consumentenbeleid. Bron
15. Heeft het merk een effectief beleid voor het verminderen van het gebruik van materialen bij de productie? DekaMarkt rapporteren niet of beleidsmaatregelen worden genomen om de algemene resource/materiaal gebruik ingesloten in de producten zijn verkopen. Bron
16. Heeft het merk een milieubeleid voor het gebruik van papier voor productverpakkingen (primair en secundair) en hygiëneproducten bij de huismerken? Zijn al die materialen van papier gerecycled en/of gecertificeerd? DekaMarkt FSC-gecertificeerd papier materialen voor een aantal van de secundaire verpakking gebruikt, maar geen verslag over de jaarlijkse resultaten van haar beleid voor primaire en secundaire product verpakking en hygiëne producten van haar winkel merken. Bron
17. Heeft het merk een milieubeleid voor het gebruik van papier voor promotioneel papier zoals folders en magazines? Zijn al die materialen van papier gerecycled en/of gecertificeerd? Promotionele artikelen zijn gedrukt op FSC-gecertificeerd papier. Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

1 uit 8
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Verkoopt het merk tropische producten zoals koffie, thee, chocolade, bananen en ananassen die zijn gecertificeerd volgens Fair Trade, Utz Certified, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? DekaMarkt biedt verschillende sociaal gecertificeerde producten, zoals thee, koffie en chocolade. Bron
2. Geeft het merk (bedrijf) een helder overzicht van de fairtrade certificeringen voor tenminste drie van de volgende productgroepen: koffie, thee, cacao, rietsuiker, bananen of ananas? DekaMarkt presenteren niet een duidelijke verdeling van Fair Trade certificeringen voor het gewenste productgroepen. Bron
3. Is alle eigen merk koffie gecertificeerd volgens Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? DekaMarkt bevatten niet uitgebreide informatie over het totale gebruik van koffie die is gecertificeerd volgens de sociale normen. Bron
4. Is alle eigen merk cacao gecertificeerd volgens Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? DekaMarkt bevatten niet uitgebreide informatie over het gebruik van cacao die is gecertificeerd volgens de sociale normen. Bron
5. Is het complete assortiment bananen gecertificeerd volgens Max Havelaar, Utz, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? DekaMarkt bevatten niet uitgebreide informatie over het totale gebruik van bananen die is gecertificeerd volgens de sociale normen. Bron
6. Is alle eigen merk thee gecertificeerd volgens Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? DekaMarkt bevatten niet uitgebreide informatie over het totale gebruik van thee die is gecertificeerd volgens de sociale normen. Bron
7. Heeft het merk (supermarktketen) een eerlijk handelsbeleid voor overige tropische productgroepen zoals rietsuiker, tropisch fruit en rijst ? DekaMarkt biedt geen concrete informatie op een eerlijke handelsbeleid voor andere tropische grondstoffen, zoals rietsuiker, tropische vruchten of rijst. Bron
8. Heeft het merk (supermarktketen) een eerlijk handelsbeleid voor de non-food productgroepen zoals textiel? DekaMarkt communiceren niet met uitgebreide informatie over een beleid van eerlijke handel voor non-food producten. Bron