Rank a Brand

Hoe duurzaam is Deen?

Deen & duurzaam


Deen logo
Eerste mijlpalen bereikt, moet beter Klik hier voor score rapport: 5 uit 31

Samenvatting duurzaamheid

Deen heeft het D-label behaald. Deen heeft volgens ons daarmee de eerste duurzame mijlpalen bereikt, maar het kan nog beter. Positieve punten zijn het gebruik van 'eerlijke' keurmerken voor koffie en thee. Deen zou bijvoorbeeld meer kunnen doen om het milieubeleid aan te scherpen en om de uitstoot van broeikasgassen te rapporteren.

Merkhouder: Deen Supermarkten B.V.
Hoofdkantoor: Hoorn, The Netherlands
Sector: Supermarkten
Categorieën : Supermarkt
Free Tags: FSC, Eu organic, Fairtrade, UTZ Certified, Rainforest Alliance

Weet je meer over duurzaamheid & Deen?

Deen Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 3 August 2017 door Karin
Laatst gecontroleerd: 3 August 2017 door Mario

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

1 uit 6
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om zijn CO2 uitstoot te beperken of te compenseren? Deen implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, zoals het gebruik van zuinige vrachtwagens en auto's, koelsystemen en LED-verlichting, en het gebruik van hernieuwbare energie (zie link, pagina 28-37). Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf in de laatste vijf jaar al 10% daarvan gereduceerd of gecompenseerd? Deen beweert dat haar klimaat voetafdruk heeft verminderd met 5% in 2011 en 2012 (zie link, bladzijde 35). Nochtans, voorziet Deen publiekelijk niet de details van dit klimaat voetafdruk (of waar deze te vinden). Bron
3. Zijn de emissies van broeikasgassen minder dan 250 kg CO2-eq per vierkante meter winkeloppervlakte per jaar? Deen inlichtingen niet alle over zijn broeikasgassen gas-efficiëntie per vierkante meter winkelen verdieping. Bron
4. Is tenminste 50% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Deen communiceert voor het gebruik van 100% groene elektriciteit sinds 2011. Hun leverancier is Electrabel, die energie uit hernieuwbare bronnen genereert, met inbegrip van wind, waterkracht en biomassa. Maar de additionaliteit voor de aanvoer ervan niet is opgegeven (zie link, bladzijde 35). Bron
5. Is alle electriciteit die het merk (bedrijf) gebruikt afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 4. Bron
6. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf een beleid om de aankomende 5 jaar de CO2 emissie met 20% te verlagen? Deen heeft een doel om hun energie-efficiëntie met 2% per jaar, maar niet communiceren concrete informatie over de algemene doelstellingen voor vermindering van de totale, eigen bewerkingen van uitstoot van broeikasgassen (zie link, pagina 34) instellen. Bron

Vragen over Milieubeleid

1 uit 17
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Ligt de verhouding in omzet van biologische (food) producten en totale (food) omzet boven de 1,5%, of boven het landelijke gemiddelde, of rapporteert het merk tenminste deze jaarcijfers? 1,8% van de totale verkoopwaarde van Deen wordt vertegenwoordigd door biologisch gecertificeerde producten (zie link, bladzijde 21). Bron
2. Vertegenwoordigt het assortiment biologische (food) producten minimaal 2,0% van de totale (food) omzet van de supermarktketen? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
3. Vertegenwoordigt het assortiment biologische (food) producten minimaal 3,0% van de totale (food) omzet van de supermarktketen? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
4. Heeft de supermarkt 'foute vis', dus de meest bedreigde vissoorten of de meest schadelijke vang- en kweekmethodes uit het assortiment gebannen? Deen rapporteert niet duidelijk of het alle 'niet-duurzame vis' op basis van verschillende bescherming lijsten heeft verboden. Bron
5. Is tenminste 85% van de verkochte vis 'verantwoord' (groen volgens de Viswijzer methode, dan wel MSC of ASC gecertificeerd)? Deen communiceert dat "een deel" van haar hele vis-assortiment een van de vier kenmerken bevat: MSC, ASC en Global GAP BAP ACC. Echter geef ze geen percentage aandelen voor certificaten die in aanmerking komen (zie link, pagina 11). Bron
6. Is tenminste 99% van de verkochte vis 'verantwoord' (groen volgens de Viswijzer methode, of MSC en ASC gecertificeerd)? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 5. Bron
7. Aangaande eieren inclusief eigen merk producten die ei bevatten: heeft het merk een beleid om het dierenwelzijn van legkippen verder te verbeteren? Deen communiceert dat het verkoopt schuur, Beter Leven 2-sterren gecertificeerd en biologische eieren. Het is hun doel in de komende jaren alleen verkoop van eieren die "Beter Leven zijn" gecertificeerd met 1 tot en met 3 sterren. Maar, de "komende jaren" niet wordt opgegeven en zij vermelden geen ei-bevattende winkel merkproducten (zie link, bladzijde 16-18 Bron
8. Voldoet het volledige assortiment kippenvlees aan vooruitstrevende normen voor diervriendelijkheid? Deen geeft niet duidelijk aan of haar gehele assortiment kipproducten ten minste voldoet aan de criteria van 1-ster "Beter Leven" (zie link, pagina 9). Bron
9. Voor zuivel, rund- en kalfsvlees; heeft het merk een beleid om vooruitstrevende standaarden voor dierenwelzijn toe te passen, en toont het merk al aanmerkelijke prestaties? Deen verkoopt rund- en varkensvlees met één of meer sterren van het 'Beter Leven'. Maar niet het volledige assortiment voldoet aan deze norm. Deen is niet bevorderlijk voor een verdere beleid of initiatieven ter verbetering van het dierenwelzijn in de productie van rundvlees, kalfsvlees en zuivel (zie link, pagina 8-9). Bron
10. Voldoet het volledige assortiment varkensvlees aan vooruitstrevende normen voor diervriendelijkheid? Deen rapporteert niet uitgebreide informatie over het verbeteren van het dierenwelzijn van varkensvlees. Bron
11. Heeft de supermarkt een beleid om voor haar vleesproducten verantwoorde soja te gebruiken in het kippen- en varkensvoer, om zo onder meer de vernietiging van tropische bossen door sojateelt tegen te gaan? Deen communiceert geen concrete informatie over het gebruik van duurzame soja. Bron
12. Heeft het merk effectief beleid om het gebruik van duurzame palmolie te vergroten om zo de vernietiging van regenwouden voor palmolieplantages tegen te gaan? Deen wil meer duurzame palmolie bron, maar levert geen duidelijke resultaten van de uitgevoerde maatregelen (zie link, pagina 19). Bron
13. Heeft het merk (bedrijf) heldere doelstellingen om voedselverspilling en afval te minimaliseren, door vermindering, hergebruik en recycling, en rapporteert het merk (bedrijf) jaarlijks de resultaten? Deen implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van de afval materiaal voetafdruk, zoals plastic recycling en donaties aan de Voedselbank. Maar, beton statistische resultaten met betrekking tot de voetafdruk van haar afvalstoffen niet openbaar worden gemaakt (zie link, pagina 30, 36 & 37). Bron
14. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijke doelstelling om de milieu-invloed van de verpakking voor verzendingen en draagtassen te minimaliseren, via reductie, hergebruik, recyclen en verantwoorde inkoop, en rapporteert het merk de resultaten hiervan jaarlijks? Deen rapporteert niet steenmateriaal, jaarlijkse resultaten van zijn verpakking consumentenbeleid. Bron
15. Heeft het merk een effectief beleid voor het verminderen van het gebruik van materialen bij de productie? Deen rapporteert niet of maatregelen zijn genomen om de algemene resource/materiaal gebruik ingesloten in de producten het verkoopt. Bron
16. Heeft het merk een milieubeleid voor het gebruik van papier voor productverpakkingen (primair en secundair) en hygiëneproducten bij de huismerken? Zijn al die materialen van papier gerecycled en/of gecertificeerd? Deen implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van het milieueffect van de productverpakking, zoals het gebruik van FSC-gecertificeerd papier materialen, maar geen rapporteert over de jaarlijkse resultaten van haar beleid voor haar gehele primaire en secundaire product verpakking en hygiëne producten van de merken winkel. Bron
17. Heeft het merk een milieubeleid voor het gebruik van papier voor promotioneel papier zoals folders en magazines? Zijn al die materialen van papier gerecycled en/of gecertificeerd? Deen rapporteert niet op de jaarlijkse resultaten van haar beleid van promotionele artikelen. Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

3 uit 8
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Verkoopt het merk tropische producten zoals koffie, thee, chocolade, bananen en ananassen die zijn gecertificeerd volgens Fair Trade, Utz Certified, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Deen biedt verschillende sociaal gecertificeerde producten, zoals thee, koffie en chocolade (zie link, pagina 12-14). Bron
2. Geeft het merk (bedrijf) een helder overzicht van de fairtrade certificeringen voor tenminste drie van de volgende productgroepen: koffie, thee, cacao, rietsuiker, bananen of ananas? Deen geeft geen duidelijke verdeling van de eerlijke handel certificeringen voor het gewenste productgroepen. Bron
3. Is alle eigen merk koffie gecertificeerd volgens Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Deen meldt dat de gehele winkel merk koffie is gecertificeerd volgens Fairtrade (zie link, pagina 13). Bron
4. Is alle eigen merk cacao gecertificeerd volgens Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Deen communiceert dat meer dan 50% van het chocolade bereik is gecertificeerd (zie link, pagina 14). Bron
5. Is het complete assortiment bananen gecertificeerd volgens Max Havelaar, Utz, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Deen verkoopt Fairtrade gecertificeerde biologische bananen, maar het is niet duidelijk welk deel van de banaan bereik dit is van toepassing op. Bron
6. Is alle eigen merk thee gecertificeerd volgens Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Deen meldt dat de gehele winkel merk thee is gecertificeerd volgens Fairtrade (zie link, pagina 13). Bron
7. Heeft het merk (supermarktketen) een eerlijk handelsbeleid voor overige tropische productgroepen zoals rietsuiker, tropisch fruit en rijst ? Deen sociaal gecertificeerde rietsuiker en ananas producten verkoopt, maar vermeldt niet specifieke Fair-Trade beleidsmaatregelen (doelen, percentages, planning) voor deze of andere tropische producten zoals rijst. Bron
8. Heeft het merk (supermarktketen) een eerlijk handelsbeleid voor de non-food productgroepen zoals textiel? Deen communiceert niet uitgebreide informatie over het beleid van de eerlijke handel van non-food producten. Bron