Rank a Brand

Hoe duurzaam is Marimekko?

Marimekko & duurzaam


Marimekko
Eerste mijlpalen bereikt, moet beter Klik hier voor score rapport: 7 uit 34

Samenvatting duurzaamheid

Marimekko heeft geboekt ons D-label. Het bedrijf verdient goede punten voor het feit dat meer dan de helft van de producten die zijn geproduceerd in laag risico landen. Marimekko toont echter niet een hoge prestaties voor zorg voor het milieu.

Merkhouder: Marimekko Corporation
Hoofdkantoor: Finland
Sector: Casual kleding
Categorieën : 
Free Tags: 

Weet je meer over duurzaamheid & Marimekko?

Marimekko Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 17 April 2019 door Niels
Laatst gecontroleerd: 17 April 2019 door Niels

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

0 uit 6
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) de jaarlijkse absolute ‘klimaatvoetafdruk' van zijn eigen operaties gepubliceerd en is het bedrijf erin geslaagd deze algehele klimaatvoetafdruk te verminderen ten opzichte van het voorafgaande verslagjaar? Marimekko publiceert het klimaat footprint van haar eigen activiteiten voor 2017 en 2016, en heeft haar klimaat footprint voor Scope 2 van 341 ton CO2e tot 271 ton van CO2e. Maar het is niet duidelijk of dit is uitgebreid, omdat het rapport zegt berekening geldt voor Herttoniemi textieldrukkerij fabriek en eigenschappen in Kitee en Sulkava. Bron
2. Is tenminste 50% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Marimekko stelt dat de elektriciteit die wordt gebruikt door de stof drukkerij molen en het hoofdkantoor werd gegenereerd uit windenergie en dat biogas wordt gebruikt in de drukkerij fabriek, maar zijn niet duidelijk of dit al haar energieverbruik dekt en zo niet wat is het totale percentage Delen. Bron
3. Is alle electriciteit die het merk (bedrijf) gebruikt afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 2. Bron
4. Heeft het merk (bedrijf) de jaarlijkse absolute ‘klimaatvoetafdruk' gepubliceerd van zijn toeleveringsketen buiten zijn eigen operaties? Marimekko heeft niet gepubliceerd geen klimaat footprint van de supply chain van 2017 tot 2016. Bron
5. Is het merk (bedrijf) erin geslaagd deze jaarlijkse absolute ‘klimaatvoetafdruk' buiten zijn eigen operaties te verminderen ten opzichte van het voorafgaande verslagjaar? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 4. Bron
6. Heeft het merk (bedrijf) zich tot doel gesteld om in ieder geval al zijn eigen operaties uiterlijk in 2030 volledig klimaatneutraal te maken, en loopt het op schema om dit doel te behalen? Marimekko stelt alleen dat haar doel is om continu te verminderen de carbon footprint van haar activiteiten met behulp van hernieuwbare energiebronnen en het optimaliseren van de logistiek, maar het maakt geen melding van volledige klimaat neutraliteit. Bron

Vragen over Milieubeleid

1 uit 12
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Maakt het merk (bedrijf) voor meer dan 5% gebruik van ruwe materialen met een duidelijke 'milieuvoorkeur'? Marimekko staat dat in 2017 6 procent van de textielproducten werden gemaakt met "meer duurzame materialen", maar deze share materialen in (MADE-BY) categorieën A tot C plus andere materialen, omvat dus het is niet duidelijk welk percentage is materiaal in de categorieën A en B, die zou voldoen aan de criteria. Marimekko ook vermeldt dat in 2017 het aandeel van de Better Cotton Bron
2. Maakt het merk (bedrijf) voor meer dan 10% gebruik van ruwe materialen met een duidelijke 'milieuvoorkeur? Marimekko stelt dat in 2017 het aandeel van betere katoen (BCI) van de totale katoen sourcing was 53 procent. Het is echter niet duidelijk welk percentage van het totale jaarlijkse volume dit vertegenwoordigt. Bron
3. Maakt het merk (bedrijf) voor meer dan 25% gebruik van ruwe materialen met een duidelijke 'milieuvoorkeur'? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 2. Bron
4. Maakt het merk (bedrijf) voor meer dan 50% gebruik van ruwe materialen met een duidelijke 'milieuvoorkeur'? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 2. Bron
5. Maakt het merk (bedrijf) voor meer dan 75% gebruik van ruwe materialen met een duidelijke 'milieuvoorkeur'? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 2. Bron
6. Maakt het merk (bedrijf) voor meer dan 90% gebruik van ruwe materialen met een duidelijke 'milieuvoorkeur'? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 2. Bron
7. Heeft het merk (bedrijf) een beleid om alle mogelijke schadelijke chemicaliën uit te bannen in de hele levenscyclus en productieketen van de kleding en schoenen? Marimekko vermeldt alleen de Oeko-Tex 100 standaard voor textiel. Deze standaard komt niet in aanmerking voor deze vraag, aangezien het geen betrekking heeft op criteria voor chemisch gebruik tijdens de productiefase. Bron
8. Heeft het merk (bedrijf) tenminste 1 vervuilende groep chemicaliën, zoals ftalaten of geperfluoreerde chemicaliën, uit de kledingproductie geëlimineerd? Marimekko vermeldt dat milieuschadelijke perfluorinated koolwaterstoffen niet in de afwerking processen worden gebruikt, maar het blijft onduidelijk of de chemische doelgroep [Perfluorinated chemicaliën] kan worden beschouwd als volledig geëlimineerd uit de productie van Marimekko het hele kledingstuk productie. Bron
9. Heeft het merk (bedrijf) tenminste 3 vervuilende groepen chemicaliën, zoals ftalaten of geperfluoreerde chemicaliën, uit de kledingproductie geëlimineerd? Marimekko vermeldt alleen dat milieuvriendelijke schadelijke perfluorinated koolwaterstoffen niet worden gebruikt in de afwerking processen en niet rapporteren of andere chemische groepen, zoals [ftalaten of Apeo's *] kan worden beschouwd als volledig geëlimineerd uit de gehele Productie. Bron
10. Rapporteert het merk (bedrijf) welk percentage van de materialen voor zijn consumentenverpakkingen hernieuwbaar zijn of gemaakt zijn van gerecyclede materialen, en implementeert het merk best’practices of concrete beleidsmaatregelen die de invloed van verpakkingsmaterialen op het milieu hebben verminderd? Marimekko noemt, dat in plaats van plastic zakken, sinds de vroege 2016 producten in de winkels zijn voornamelijk geplaatst in papieren zakken van een materiaal gecertificeerd door de Forest Stewardship Council (FSC). Echter, Marimekko niet het verslag van het percentage van gerecycleerde of hernieuwbare materialen die worden gebruikt voor de consument verpak Bron
11. Publiceert het merk (bedrijf) de absolute ‘voetafdruk’ van zijn afvalmaterialen en implementeert het concrete beleidsmaatregelen om afval te minimaliseren door het te verminderen, hergebruiken of recyclen, om zo deze voetafdruk ten opzichte van het voorafgaande verslagjaar te verminderen? Marimekko stelt dat in 2017, een totaal van 109 (142) ton afval werd gegenereerd op haar stof drukkerij fabriek en het hoofdkantoor in Helsinki, dat was 23 procent minder dan in 2016, maar dit is niet de absolute verspilling footprint als voorbeeld van de winkels zijn niet inbegrepen in t Hij berekening. Bron
12. Stimuleert het merk (bedrijf) teruggave of hergebruik van kledingsstukken? undefined Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

6 uit 16
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) een Code of Conduct (CoC) voor toeleveranciers waarin alle standaarden voor goede arbeidsomstandigheden staan vermeld zoals geen kinderarbeid, geen gedwongen arbeid, een veilige werkplek en geen excessief overwerk? En publiceert het merk tenminste eens per twee jaar een voortgangsrapport over de realisering van deze Code of Conduct? Marimekko heeft een leverancier gedrags code (CoC) en is een lid van BSCI. In dit CoC worden al deze standaarden vermeld. Echter, Marimekko moet meer concreet met de rapportage en in het bijzonder de corrigerende maatregelen. Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) een beleid om ervoor te zorgen dat er voor de textielarbeiders een klachtenregeling bestaat en is tenminste 25% van de arbeiders ingelicht over hun rechten met betrekking tot dit mechanisme? Marimekko is een lid van BSCI in het CoC waarvan zij stelt dat zakelijke ondernemingen moeten vestigen of deelnemen aan effectieve operationele niveau klachtenmechanismen voor individuen en gemeenschappen die kunnen worden nadelig beïnvloed. Er wordt echter geen melding gemaakt van het informeren van de werknemers anout hun rechten. Bron
3. Heeft het merk (bedrijf) een lijst van fabrieken gepubliceerd die samen meer dan 90% van het inkoopvolume vertegenwoordigen? Marimekko heeft een lijst gepubliceerd van directe leveranciers die betrekking hebben op 95% van de totale productie, effectief in maart 2019. Bron
4. Is deze leverancierslijst specifiek? Bevat de lijst bijvoorbeeld de adressen van de fabrieken en/of de producten die per fabriek worden afgenomen? Marimekko heeft een lijst gepubliceerd van haar directe leveranciers met inbegrip van de volledige adressen en het begin van de zakelijke relatie. Bron
5. Is de leverancierslijst uitgebreid met toeleveranciers dieper in de productieketen, met minimaal 40% in getal ten opzichte van de directe leveranciers? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 4. Bron
6. Is het merk (bedrijf) lid van een samenwerkingsverband om arbeidsomstandigheden te verbeteren of koopt het merk voor tenminste 50% in bij 'gecertificeerde' kledingfabrikanten, waarbij bedrijfsonafhankelijke 'civil society' organisaties zoals NGO's en vakbonden een beslissende stem hebben? Het bedrijf is een lid van BSCI maar de onafhankelijke organisaties van het maatschappelijk middenveld hebben geen beslissende stem in BSCI. Marimekko publiceert algemene resultaten op BSCI audits. Bron
7. Hanteert dit initiatief een duidelijk minimaal prestatieniveau voor haar leden? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 6. Bron
8. Is tenminste 25% van het totale productievolume bij directe leveranciers geverifieerd onder toezicht betreffende goede arbeidsomstandigheden? 66% van de Marimekko productievolume wordt gemaakt in Finland, Zweden, Estland en Litouwen, die laag risicolanden in termen van arbeidsvoorwaarden. Bron
9. Is tenminste 50% van het totale productievolume bij directe leveranciers geverifieerd onder toezicht betreffende goede arbeidsomstandigheden? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 8. Bron
10. Is tenminste 75% van het totale productievolume bij directe leveranciers geverifieerd onder toezicht betreffende goede arbeidsomstandigheden? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 8. Bron
11. Is tenminste 95% van het totale productievolume bij directe leveranciers geverifieerd onder toezicht betreffende goede arbeidsomstandigheden? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 8. Bron
12. Rapporteert het merk (bedrijf) jaarlijks de resultaten van het arbeidsomstandighedenbeleid in de leder, garens- en stoffenfabrieken, inclusief een overzicht van het aantal en de locatie van fabrieken die onder het beleid vallen, in verhouding tot het totale productievolume? Marimekko doet geen melding van duidelijke resultaten van de uitgevoerde maatregelen om de arbeidsomstandigheden te verbeteren bij haar stoffen fabrikanten. Bron
13. Heeft het merk zich publiekelijk gecommitteerd aan een leefbaar loon benchmark, met vastgestelde loonniveaus per productie regio of per fabriek? Marimekko stelt dat het bevorderen van een levend loon is de doelstelling, maar het heeft niet bekendgemaakt enige verbintenis tot een levende loon benchmark. Bron
14. Heeft het merk het doel gesteld om leefbare lonen te realiseren bij haar leveranciers, en ligt het merk op schema om dit doel te bereiken ? Marimekko biedt geen concrete informatie over de uitgevoerde maatregelen om de betaling van het leven lonen op haar kledingfabrikanten vast te stellen. Bron
15. Heeft het merk de betaling van leefbare lonen bij kledingfabrikanten al voor 10% van het productievolume gerealiseerd? Marimekko biedt geen concrete informatie over de uitgevoerde maatregelen om de betaling van de levende lonen vast te stellen op haar kledingfabrikanten, maar 66% van Marimekko productievolume is gemaakt in Finland, Zweden, Estland en Litouwen, die laag risicolanden. Bron
16. Past het merk (bedrijf) een inkoopbeleid toe dat het betalen van leefbaar loon en goede arbeidsomstandigheden mogelijk maakt, zoals lange termijn relaties met fabrieken, en de concentratie van productie bij zo weinig mogelijk fabrieken? Marimekko rapporteert de duur van de zakelijke relaties met haar leveranciers waarvan de meerderheid (54/72) hebben geduurd langer dan 5 jaar. Bron