Rank a Brand

Hoe duurzaam is Smit & Dorlas?

Smit & Dorlas & duurzaam


Smit & Dorlas
Redelijk op weg, kan beter Klik hier voor score rapport: 10 uit 20

Samenvatting duurzaamheid

Smit & Dorlas heeft het C-label behaald. Smit & Dorlas is volgens ons daarmee redelijk op weg, maar het kan nog beter.

Merkhouder: Smit & Dorlas Koffiebranders b.v.
Hoofdkantoor: Mijdrecht, the Netherlands
Sector: Koffiemerken
Categorieën : Koffie, Thee
Free Tags: Fairtrade, UTZ Certified, Rainforest Alliance, EU organic

Weet je meer over duurzaamheid & Smit & Dorlas?

Smit & Dorlas Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 27 January 2018 door Barry
Laatst gecontroleerd: 27 January 2018 door Maarten

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

3 uit 4
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om de CO2 uitstoot te beperken of te compenseren van zowel zijn eigen operaties als die van zijn bevoorradingsketen? Smit & Dorlas implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen van haar eigen activiteiten (zoals het merk eigenaar is van haar vrachtwagens en schepen), zoals het gebruik van hernieuwbare energie en efficiënt vervoer (zie link, pagina 3-5). Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de jaarlijkse absolute ‘klimaatvoetafdruk' van zijn eigen operaties gepubliceerd en is het bedrijf erin geslaagd deze algehele klimaatvoetafdruk te verminderen ten opzichte van het voorafgaande verslagjaar? Smit & Dorlas publiceert het klimaat voetafdruk van haar eigen activiteiten voor 2015 en 2016, en teruggebracht zijn voetafdruk van de absolute klimaat tussen deze twee jaar. Bron
3. Heeft het merk (bedrijf) de jaarlijkse absolute ‘klimaatvoetafdruk' gepubliceerd van zijn bevoorradingsketen buiten zijn eigen operaties, en is het erin geslaagd deze algehele klimaatvoetafdruk te verminderen ten opzichte van het voorafgaande verslagjaar? Smit & Dorlas heeft de absolute klimaat voetafdruk voor de uitstoot van broeikasgassen in de supply chain niet gepubliceerd. Bron
4. Heeft het merk (bedrijf) zich tot doel gesteld om in ieder geval al zijn eigen operaties uiterlijk in 2030 volledig klimaatneutraal te maken, en loopt het op schema om dit doel te behalen? Het merk noemt het heeft een doel om haar absolute klimaat footprint te verminderen, maar het geeft geen doel, noch een jaar. Bron

Vragen over Milieubeleid

4 uit 8
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde koffie voor ten minste 5% van zijn totale productie? In 2016 kocht Smit & Dorlas koffie met Rainforest Alliance, fairtrade en Organic Certification, zodanig dat de koffie in totaal minstens 43,08% ecologisch gecertificeerd was. Bron
2. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde koffie voor ten minste 20% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
3. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde koffie voor ten minste 40% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
4. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde koffie voor ten minste 60% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
5. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde koffie voor ten minste 80% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
6. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde koffie voor ten minste 95% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
7. Rapporteert het merk (bedrijf) welk percentage van de materialen voor zijn consumentenverpakkingen (inclusief capsules en bekers) hernieuwbaar zijn of gemaakt zijn van gerecyclede materialen, en implementeert het merk best’practices of concrete beleidsmaatregelen die de invloed van verpakkingsmaterialen op het milieu hebben verminderd? Smit & Dorlas implementeert verschillende maatregelen om de milieu-impact van haar product verpakking te verminderen, maar het rapporteert niet het percentage gerecycleerde of hernieuwbare materialen dat gebruikt wordt voor zijn consumentenverpakking. Bron
8. Publiceert het merk (bedrijf) de absolute ‘voetafdruk’ van zijn afvalmaterialen en implementeert het concrete beleidsmaatregelen om afval te minimaliseren door het te verminderen, hergebruiken of recyclen, om zo deze voetafdruk ten opzichte van het voorafgaande verslagjaar te verminderen? Smit & Dorlas implementeert verschillende maatregelen om de milieu-impact van haar geproduceerd afval te minimaliseren, zoals afvalscheiding, en rapporteert een totale afvalstof footprint van 2016 ton. Bovendien doet het zijn eigen onderzoek om in de toekomst meer biologisch afbreekbare en recyclebare materialen te gebruiken. Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

3 uit 8
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijk en effectief beleid, dat verder gaat dan certificering, om het inkomen van boeren te verbeteren en is de premie voor kleinschalige boeren ten minste 10%, en zijn er vergelijkbare voorzieningen voor plantage-arbeiders? Smit & Dorlas communiceert niet openlijk duidelijke informatie over beleidsmaatregelen ter verbetering van de boeren werken en levensomstandigheden, dat verder dan certificering gaat. Bron
2. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 5% koffie in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de koffie produceren? In 2016 kocht Smit & Dorlas koffie van UTZ Certified, Rainforest Alliance en fairtrade, zodanig dat de koffie in totaal 43,68% sociaal gecertificeerd is. Bron
3. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 20% koffie in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de koffie produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
4. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 40% koffie in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de koffie produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
5. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 60% koffie in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de koffie produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
6. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 80% koffie in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de koffie produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
7. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 95% koffie in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de koffie produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
8. Heeft het merk (bedrijf) een lijst van koffie producenten gepubliceerd die samen meer dan 90% van het inkoopvolume koffie vertegenwoordigen? Smit & Dorlas publiceert een lijst van leveranciers met wie zij in 2016 samen werkten die 79, 1% van het aankoopvolume goed zijn. Bron