Rank a Brand

Hoe duurzaam is je favoriete merk?

test2

Eerst transparantie
Om als consument meer duurzame keuzes te kunnen maken moet je makkelijk kunnen beschikken over de juiste informatie. Bedrijven moeten dus open zijn over hun beleid en prestaties voor duurzaamheid. We raadplegen daarom alleen informatie die merken via hun websites beschikbaar maken, bijvoorbeeld in de vorm van een MVO rapport. Hierbij gaan we zoveel mogelijk af op de verifieerbare informatie, zoals het gebruik van keurmerken en certificeringen. Lees verder in onze veelgestelde vragen.

Geen informatie = negatief koopadvies
Geeft een merk geen informatie over haar beleid en prestaties voor klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden? Dan sta je als consument -op zoek naar de meest duurzame keuzes- zo goed als buitenspel. Het merk komt dan ook onderaan onze ranglijst te staan, met een negatief koopadvies. Onze ervaring is namelijk ook dat bij geen informatie er ook weinig te melden is over het merk. Er is dan geen tot een mager beleid voor klimaat, milieu of betere arbeidsomstandigheden in de lage lonen landen, in vergelijking met de voorlopers.

Onderzoeksprocedures
We hebben de 600 merken onderverdeeld in verschillende (sub)sectoren. Jaarlijks updaten we iedere sector volgens een procedure die ca. 8 weken duurt. Als volgt:

VOORONDERZOEK, CRITERIA, AANKONDIGING
We doen een vooronderzoek naar de trends en best practices binnen de sector. Zo zien we of er nieuwe, belangrijke onderwerpen aan het licht zijn gekomen, en of merken beter zijn gaan presteren op het vlak van klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden.
Waar nodig passen we de criteria aan om de voorlopers en achterblijvers goed te kunnen onderscheiden.
In deze fase emailen we ook een aankondiging naar de merken, met de planning van het onderzoek.
ONDERZOEK EN FEEDBACK
Wij doorzoeken de websites van alle merken en toetsen de gevonden informatie aan de criteria.
Wij stellen de merken in de gelegenheid om te reageren op de nog niet gepubliceerde, concept resultaten.
Na de feedbackronde maken we de resultaten definitief.
BEKENDMAKING
Elk merk krijgt een online rapport met een eindscore. Je kunt van ieder merk het rapport inzien, door op de merkpagina's naar beneden te scrollen, zoals hier bij het profiel van HEMA. In het rapport kun je zien welke criteria gebruiken, de toedeling van punten met daarbij een toelcihting waarom deze wel of niet zijn toegekend, en de link naar de bron waar we de antwoorden hebben gevonden.
Bij de bekendmaking een blogpost met daarin een samenvatting, de meest opvallende ontwikkelingen in de sector en ook lichten we de voorlopers en achterblijvers uit. Deze berichten delen we via onze twitter en facebook accounts.
Als de resultaten interessant genoeg zijn, brengen we ook een persbericht uit.
Als er binnen een sector de animo groot is, of het belangrijk is om een sector aan te moedigen, of een individueel merk het verdient om als goed voorbeeld te worden uitgelicht, dan kunnen we besluiten om de Rank a Brand Award aan een merk uit te reiken.

 

Meer informatie over de sectorspecifieke vragenlijsten is opgenomen in de 'Manual'.