Rank a Brand

Hoe duurzaam is Sony?

Sony & duurzaam


Sony
Eerste mijlpalen bereikt, moet beter Klik hier voor score rapport: 11 uit 39

Samenvatting duurzaamheid

Sony heeft het D-label behaald. Sony heeft volgens ons daarmee de eerste duurzame mijlpalen bereikt. Het merk is transparant over haar eigen CO2- en watervoetafdruk en heeft de CO2-uitstoot in de afgelopen jaren teruggedrongen. Ook werkt Sony samen met verschillende initiatieven om het gebruik van conflictvrije mineralen in de keten te vergroten. Er valt echter nog genoeg te doen.

Merkhouder: Sony Corporation
Hoofdkantoor: Tokyo, Japan
Sector: Elektronica
Categorieën : Smartphone, Laptop, Tablet, Spelcomputer
Free Tags: Gaming console, Playstation, HiFi & Audio, TV & Home cinema, Camera

Weet je meer over duurzaamheid & Sony?

Sony Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 17 May 2016 door Angela
Laatst gecontroleerd: 17 May 2016 door Mario

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

3 uit 6
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) een actief beleid om de eigen CO2-uitstoot te beperken of te compenseren? Sony implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van de uitstoot van klimaat, zoals energie-efficiëntiemaatregelen of het gebruik van hernieuwbare energie (zie link, pagina 202-235). Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' van de eigen bedrijfsvoering gepubliceerd (scope 1 & 2) en heeft het merk de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering in de afgelopen 5 jaren al gereduceerd of gecompenseerd met minimaal 10%? Sony daalde haar klimaat voetafdruk van eigen bewerkingen (Scope 1 & 2) van 1.643 miljoen ton van CO2e in FY11 tot 1.253 miljoen ton van CO2e in FY14. Dit is een daling van ongeveer 23,8% (zie link, pagina 413 & 414). Bron
3. Heeft het merk (bedrijf) zich ten doel gesteld om binnen 5 jaar tenminste 20% van de jaarlijkse 'CO2 voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering te verkleinen? Sony heeft een tussentijdse doelstelling om de BKG-uitstoot voor zijn eigen operaties met 30% vóór 2015 ten opzichte van 2000 geformuleerd. Maar, geen up-to-date doelstellingen voor vermindering van zijn opgegeven (zie link, pagina 185). Bron
4. Publiceert het merk (bedrijf) een 'CO2-voetafdruk' die ook de toeleveranciers in de productieketens omvat en heeft het merk een actief beleid om deze te verkleinen? Voor FY14 communiceert de Sony 5.832 miljoen ton CO2e voor gekochte goederen en diensten in verband met materialen en componenten. Sony heeft gecontroleerd klimaat emissies bij haar belangrijkste leveranciers werkplekken sinds 2009, maar specificeert niet nog rapportage over maatregelen om die emissies (zie link, pagina 237, 238 & 415) effectief te dalen. Bron
5. Is tenminste 35% van het elektriciteitsverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind- en zonne-energie? Voor FY14, rapporten Sony dat slechts ongeveer 6% van de totale hoeveelheid elektriciteit wereldwijd gebruikt werd gegenereerd door hernieuwbare energie (zie link, pagina 219). Bron
6. Voldoen alle nieuwe producten van het merk (bedrijf) aan de eisen voor energie efficientie zoals Energy Star (waar van toepassing)? Sony is niet duidelijk over het of alle nieuwe consumentenproducten voldoen aan de Energy Star-vereisten. Bron

Vragen over Milieubeleid

2 uit 19
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) PVC uitgebannen in alle nieuwe producten? Terwijl Sony meerdere producten zonder PVC en broomhoudende vlamvertragers verkoopt, zijn niet alle producten zijn vrij van deze stoffen (zie link, pagina 293-296). Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) BFR's uitgebannen in alle nieuwe producten? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
3. Heeft het merk (bedrijf) al tenminste 2 van de 3 groepen verdachte chemicaliën (beryllium, antimonium en phthalaten) uitgebannen in alle nieuwe producten? Terwijl Sony probeert te beperken van het gebruik van ten minste twee van deze stoffen (ftalaten en beryllium), alle drie stoffen nog steeds worden gebruikt (zie link, bladzijde 296-298). Bron
4. Heeft het merk benzeen en n-hexaan uitgebannen in de assemblage van haar producten? Sony vermeldt niet of benzeen en n-hexaan in de eindmontage van producten is verboden. Bron
5. Heeft het merk benzeen en n-hexaan uitgebannen in de gehele productieketens?? Sony vermeldt niet of benzeen en n-hexaan is verboden in de volledige productieketen. Bron
6. Publiceert het merk (bedrijf) een 'voetafdruk' van het totale materiaalgebruik, of de voetafdruk voor ieder type product, en heeft het merk een beleid om deze voetafdruk te verminderen? Sony implementeert verschillende maatregelen ter verbetering van haar jaarlijkse materiële voetafdruk, maar publiceert geen haar jaarlijkse materiële voetafdruk, of als alternatief materiaal voetafdrukken voor elk verkocht product. Sony publiceert alleen een ruwe materiaalstroom / voetafdruk, ingang van augustus 2015 (zie link, pagina 202 & 407). Bron
7. Biedt het merk opladers optioneel aan bij het product? Sony maakt geen melding over het aanbieden van de lader als optioneel op de producten. Bron
8. Is minimaal 10% van alle plastics afkomstig van gerecyclede bronnen, en volgt het merk (bedrijf) een tijdspad om dit in 2025 tot minimaal 25% te op te voeren? In de FY14, Sony gebruikt meer dan 19.000 ton van gerecycled plastic. Sony geeft niet een duidelijk bedrag of percentage van kunststof gebruikt en een tijdlijn te verhogen van het percentage (zie link, pagina 254). Bron
9. Is minimaal 20% van alle plastics afkomstig van gerecyclede bronnen? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 8. Bron
10. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijke doelstelling voor het verminderen, hergebruiken en recyclen van de verpakkingen, en worden de resultaten jaarlijks bekend gemaakt? Sony is bevordering van de ontwikkeling van verpakking met minder milieu-impact door uitbreiding van het gebruik van gerecycleerde materialen en het verminderen van de grootte van de verpakking, met behulp van retourneerbare containers onder anderen. Maar, totale jaarlijkse resultaten van verpakkende materialen gebruikt worden niet gepubliceerd (zie link, pagina 252-260). Bron
11. Biedt het merk (bedrijf) een inzamelingsservice voor oude producten en is het inzamelings- en recyclingspercentage hoger dan 5% van het gewicht van de jaarlijks verkochte producten? Sony bevordert de inzameling en recycling van afgedankte producten, maar geeft niet aan haar jaarlijkse nemen terug recyclingspercentage (zie link, pagina 190-193). Bron
12. Is het inzamelings- en recyclingspercentage hoger dan 10% van het gewicht van de jaarlijks verkochte producten? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 11. Bron
13. Heeft het merk (bedrijf) een actief beleid om de levensduur van producten te verlengen, zoals door het aanbieden van een langere garantietermijn of eenvoudige reparatie met het eenvoudig kunnen bestellen van reserve-onderdelen? Sony implementeert maatregel voor het beheer van de levenscyclus van producten, maar geen duidelijke beste praktijkvoorbeelden over verlenging van de levensduur van zijn producten zijn opgegeven (zie link, pagina 174-184). Bron
14. Gebruikt het merk (bedrijf) vervangbare batterijen in alle draagbare apparaten? Sony maakt geen melding als alle zijn draagbare apparaten maken gebruik van vervangbare batterijen. Bron
15. Biedt het merk (bedrijf) online reparatiehandleidingen voor alle producten? Online reparatie handleidingen voor Sony producten worden geleverd via iFixit. Bron
16. Garandeert het merk (bedrijf) de beschikbaarheid van reserve-onderdelen en software-updates voor alle producten tot tenminste drie jaar na het eind van de productie? Sony maakt geen melding van om het even wat over de beschikbaarheid van reserveonderdelen en software-updates na einde van de productie (zie link, pagina 155). Bron
17. Biedt het merk (bedrijf) tenminste drie jaar garantie op alle producten? Sony zegt dat haar producten hebben een 90 dagen tot 1 jaar garantie, en dat consumenten moeten betalen voor het uitgebreide servicepakket. Een plan voor ten minste 3 jaar garantie wordt niet aangeboden door Sony. Bron
18. Publiceert het merk (bedrijf) een voetafdruk van het landgebruik en/of het watergebruik en heeft het merk een beleid om deze voetafdruk(ken) te minimaliseren, te verlagen of te compenseren? Sony implementeert maatregelen ter vermindering van het watergebruik, en rapporteert een gebruik van de totale hoeveelheid water van haar wereldwijde activiteiten voor FY14, die goed is 10,605,162 m3 (vertegenwoordigt een 1,7% daling van FY13) (zie link, pagina 247-250, 419 & 420). Bron
19. Publiceert het merk (bedrijf) een voetafdruk van het landgebruik en/of het watergebruik waarin ook de belangrijkste leveranciers zijn opgenomen? Sony publiceert een water voetafdruk met gegevens uit haar eigen activiteiten, maar leveranciers vallen niet in het (zie link, pagina 247-250, 419 & 420). Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

6 uit 14
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Publiceert het merk (bedrijf) regelmatig een geüpdatete lijst van smelterijen die in de eigen productieketen zijn geïdentificeerd? Sony publiceert een lijst van smelterijen, ingang van December 2014. Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijk beleid om alleen in te kopen van smelterijen die als conflictvrij zijn aangemerkt en heeft het merk dit al bereikt voor tenminste 1 metaal/mineraal? Het is Sony's beleid om te verlangen dat haar leveranciers uitgangsmaterialen smelterijen bepaald te worden conform het 'Conflict Free smelterijen programma', en andere programma's. Het is echter niet duidelijk of deze smelterijen al inderdaad compatibel zijn (zie link, pagina 134 & 135). Bron
3. Is het merk (bedrijf) aanzienlijk betrokken in tenminste één initiatief dat de dringende oproep adresseert om de sociale en ecologische omstandigheden van de mijnbouw van metalen en mineralen te verbeteren; bijvoorbeeld tin van de bedreigde eilanden Bangka en Belitung, conflictmineralen uit Congo, etc? Sony neemt deel in de ' Publiek-Private Alliance (PPA) voor Responsible mineralen Trade' (zie link, pagina 137). Bron
4. Is het merk (bedrijf) aanzienlijk betrokken in tenminste twee initiatieven die de dringende oproep adresseren om de sociale en ecologische omstandigheden van de mijnbouw van metalen en mineralen te verbeteren; bijvoorbeeld tin van de bedreigde eilanden Bangka en Belitung, conflictmineralen uit Congo, etc? Sony is ook een lid van de 'conflictvrije smelterij Program' (GBVB) (zie link, pagina 135). Bron
5. Is het merk (bedrijf) aanzienlijk betrokken in tenminste drie initiatieven die de dringende oproep adresseren om de sociale en ecologische omstandigheden van de mijnbouw van metalen en mineralen te verbeteren; bijvoorbeeld tin van de bedreigde eilanden Bangka en Belitung, conflictmineralen uit Congo, etc? Sony ondersteunt ook het "ITRI Tin mijnbouw Supply Chain initiatief" (iTSCi) (zie link, pagina 137). Bron
6. Is het merk (bedrijf) aanzienlijk betrokken in tenminste vier initiatieven die de dringende oproep adresseren om de sociale en ecologische omstandigheden van de mijnbouw van metalen en mineralen te verbeteren; bijvoorbeeld tin van de bedreigde eilanden Bangka en Belitung, conflictmineralen uit Congo, etc? Sony werkt ook samen met de 'IDH Bangka Tin Working Group'. Bron
7. Heeft het merk (bedrijf) een Code of Conduct (CoC) voor toeleveranciers waarin de volgende standaarden staan vermeld: Geen gedwongen arbeid, geen kinderarbeid, geen discriminatie van welke aard dan ook en een veilige en hygiënische werkplek? Sony maakt gebruik van de EICC Code of Conduct (CoC) voor haar leveranciers, waarin alle normen worden genoemd (zie link). Ook in haar eigen activiteiten CoC alle deze normen vallen (zie link, volgende vraag). Bron
8. Bevat de Code of Conduct minimaal drie van de volgende arbeidsrechten: 1. een wettige arbeidsovereenkomst 2. een werkweek van maximaal 48 uren met vrijwillige, betaalde overuren tot 12 uren maximaal, 3. een leefbaar loon en 4. om te organiseren in een vakbond en collectief te onderhandelen en gelijksoortige oplossingen te ontwikkelen wanneer deze rechten door de wet worden beperkt? In het EICC CoC: 1. niet genoemd; 2. Nee, maximale week werken is 60 uur, 'behalve in noodgevallen en ongebruikelijke situaties'; 3. Nee, alleen wettelijk minimumloon; 4. Nee, vrijheid van vereniging is genoemd, maar niets gevonden over situaties waarop dit recht is beperkt door de wet. De normen voor zijn eigen operaties zijn zelfs nog zwakker. Bron
9. Heeft het merk (bedrijf) een lijst van fabrieken gepubliceerd die samen meer dan 90% van het inkoopvolume vertegenwoordigen? Sony doet niet publiceren van een lijst van directe leveranciers. Bron
10. Is het merk (bedrijf) lid van een samenwerkingsverband, waarin bedrijfsonafhankelijke NGO's of vakbonden zijn vertegenwoordigd, om arbeidsomstandigheden te verbeteren en dat onafhankelijke controles uitvoert, of koopt het merk in bij 'gecertificeerde' fabrieken? Sony is een lid van de EICC, maar maatschappelijke organisaties hebben een stem in dit initiatief geen (zie link, pagina 127 & 128). Bron
11. Rapporteert het merk (bedrijf) jaarlijks over de resultaten van het beleid om arbeidsomstandigheden te verbeteren? Is meer dan 95% van de produktiebedrijven gemonitord voor arbeidsomstandigheden? Sony noemt geleidende evaluaties van haar leveranciers en controles door middel van de EICC gedeeld audits programma, maar uitgebreide controleresultaten worden niet gepubliceerd (zie link, pagina 131-133). Bron
12. Voldoet tenminste 25% van de produktiebedrijven in landen met een hoog risico aan de Code of Conduct? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 11. Bron
13. Voldoet tenminste 50% van de produktiebedrijven in landen met een hoog risico aan de Code of Conduct? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 11. Bron
14. Voldoet tenminste 50% van de produktiebedrijven in landen met een hoog risico aan de Code of Conduct, inclusief een leefbaar loon? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 11. Bron