Rank a Brand

Hoe duurzaam is Kruidvat?

Kruidvat & duurzaam


Kruidvat
Eerste mijlpalen bereikt, moet beter Klik hier voor score rapport: 10 uit 36

Samenvatting duurzaamheid

Kruidvat heeft het D-label behaald. Kruidvat heeft volgens ons daarmee de eerste duurzame mijlpalen bereikt. Er valt echter nog genoeg te doen.

Merkhouder: A.S. Watson Group
Hoofdkantoor: Renswoude, The Netherlands
Sector: Drogisten
Categorieën : 
Free Tags: A.S. Watson

Weet je meer over duurzaamheid & Kruidvat?

Kruidvat Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 3 August 2016 door Mario
Laatst gecontroleerd: 3 August 2016 door Mario

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

2 uit 5
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om de eigen CO2 uitstoot te beperken of te compenseren? A.S. Watson Benelux (merk eigenaar van Kruidvat) implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, dergelijke uitvoeringsmaatregelen voor energie-efficiëntie te verminderen van het energieverbruik – bijvoorbeeld met betrekking tot verlichting en verwarming (zie link, pagina 12-15). Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf in de laatste vijf jaar al 10% daarvan gereduceerd of gecompenseerd? A.S. Watson publiceert geen een concrete jaarlijkse klimaat voetafdruk van afgelopen jaar. Het is daarom niet duidelijk als de geïmplementeerde maatregelen daadwerkelijk bijgedragen tot het verminderen van de totale jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen (zie link, pagina 12-15). Bron
3. Zijn de emissies van broeikasgassen minder dan 250 kg CO2-eq per vierkante meter winkeloppervlakte per jaar? A.S. Watson vermeldt het doel van een 2018 (-30%), en haar prestaties voor 2015 (-1%), maar vermeldt niet een respectieve basisjaar evenals het werkelijke bedrag van de uitstoot van broeikasgassen per vierkante meter winkelen verdieping (zie link, pagina 13). Bron
4. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf een beleid om de aankomende 5 jaar de CO2 emissie met 20% te verlagen? A.S. Watson streeft naar een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 50% op de HQ, 20% in de logistiek en 30% op haar winkels tegen 2018 (referentiejaar 2012) (zie link, pagina 13). Bron
5. Is tenminste 25% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? A.S. Watson gericht op 100% hernieuwbare energie bron, maar geeft niet aan het huidige niveau al wordt gebruikt (zie link, pagina 12). Bron

Vragen over Milieubeleid

5 uit 25
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) een actief beleid om alle mogelijke schadelijke stoffen uit te sluiten? A.S. Watson Benelux (merk eigenaar van Kruidvat) doet niet informeren over een algemeen beleid om alle mogelijke schadelijke stoffen (zie link, pagina 19-24). Bron
2. Volgt het merk (bedrijf) strikt het voorzorgsbeginsel (uitsluiting) voor alle mogelijke schadelijke stoffen, zoals parabenen, ook wanneer het wetenschappelijke bewijs voor de mogelijke schade beperkt, onduidelijk of omstreden is? A.S. Watson geeft niet aan dat het strikt het voorzorgsbeginsel van toepassing is (= te verbieden) op alle mogelijk schadelijke stoffen (zie link, pagina 19-24). Bron
3. Vermijd het merk (bedrijf) het gebruik van microplastics in al hun producten? A.S. Watson communiceert dat het gebruik van microplastics volledig uit alle producten van het merk van de winkel sinds 2014 verbannen is. Bron
4. Vermijd het merk (bedrijf) het gebruik van dierproeven volledig, inclusief het testen op dieren in de toevoerketen? A.S. Watson communiceert dat het gebruik van dierproeven volledig uit alle winkel merk cosmetische producten is verboden. Bron
5. Vermijd het bedrijf (merk) het gebruik van dierlijke bestanddelen in hun producten? Kruidvat maakt gebruik van dierlijk afgeleide ingrediënten, zoals honing en bijenwas. Bron
6. Heeft het merk (bedrijf) een beleid om alle op aardolie gebaseerde ingrediënten te vervangen door hernieuwbare, biologisch afbreekbare ingrediënten? A.S. Watson geeft niet ter vervanging van aardolie gebaseerde ingrediënten met duurzame, biologisch afbreekbare ingrediënten (zie link, pagina 19-24). Bron
7. Heeft het merk (bedrijf) al een algehele verhouding van 50% hernieuwbare, biologisch afbreekbare ingrediënten bereikt? A.S. Watson heeft niet bekendgemaakt totale verhouding van hernieuwbare, biologisch afbreekbare ingrediënten (zie link, pagina 19-24). Bron
8. Zijn alle cosmetica producten vrij van genetisch gemodificeerde materialen, nanomaterialen en bestraalde materialen? A.S. Watson communiceert dat haar winkel merk cosmetische producten BDIH-gecertificeerd, maar het geeft niet aan of dit voor al haar cosmetische producten geldt. Ook openbaar het niet een verklaring over het gebruik van genetisch gemodificeerde materialen, nanomaterialen en uitgestraald materialen. Bron
9. Zijn tenminste 50% van de producten van het merk (bedrijf) gecertificeerd als 'natuurlijk'? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 8. Bron
10. Maakt het merk (bedrijf) voor tenminste 50% gebruik van biologische of anderszins hernieuwbare ingrediënten? A.S. Watson specificeert niet de totale verhouding van producten gecertificeerd 'biologisch' (zie link, bladzijde 19-24). Bron
11. Informeert het merk (bedrijf) hun klanten aan de hand van hun producten over ecologisch verantwoord gebruik, zoals dosering, watergebruik en/of het weggooien van de verpakking? A.S. Watson geeft niet aan of vanuit milieuoogpunt verantwoord gebruik informatie worden verstrekt voor haar klanten via alle opslaan merkproducten. Bron
12. Does the brand sell certified 'natural' cosmetic? Kruidvat verkoopt gecertificeerde 'natuurlijke' cosmetische. Echter zijn niet opgegeven welk percentage van de totale omzet die dit vertegenwoordigt. Bron
13. Is the rate of certified 'natural' cosmetic sales to the total cosmetic turnover at least more than 3,0%? A.S. Watson geeft, dat producten gecertificeerd 'duurzame' had een omzet aandeel van 14% in 2014. Dit echter opgegeven voor Kruidvat, noch betreffende soort certificering. Bron
14. Does the brand sell certified 'organic' cosmetic? Kruidvat verkoopt gecertificeerde "biologisch" cosmetische. Echter zijn niet opgegeven welk percentage van de totale omzet die dit vertegenwoordigt. Bron
15. Is the rate of certified 'organic' cosmetic sales to the total cosmetic turnover at least more than 3,0%? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 14. Bron
16. Does the brand sell certified 'organic' food? Kruidvat verkoopt meerdere gecertificeerde voedselproducten "biologisch. Echter zijn niet opgegeven welk percentage van de totale omzet die dit vertegenwoordigt. Bron
17. Wird im Lebensmittelbereich der Marke mehr als 3,0% des Gesamtumsatzes durch den Verkauf umweltzertifizierter Produkte erzielt? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 16. Bron
18. Heeft het merk een milieubeleid voor andere productgroepen zoals textiel of electronica? A.S. Watson communiceert niet uitgebreide informatie over een milieubeleid voor productgroepen zoals textiel en hardware (zie link, pagina 19-24). Bron
19. Heeft het merk een effectief beleid voor het verminderen van het gebruik van materialen bij de productie? A.S. Watson duidelijk rapporteert niet over een beleid (met inbegrip van doelstellingen) voor vermindering van materiaalgebruik van alle producten die zij bij Kruidvat verkoopt. Bron
20. Heeft het merk een milieubeleid voor het gebruik van papier voor promotioneel papier zoals folders en magazines? Zijn al die materialen van papier gerecycled en/of gecertificeerd? A.S. Watson rapporteert niet op de jaarlijkse resultaten van haar beleid voor het gebruik van promotionele artikelen zoals folders en de magazine, als respectieve maatregel daadwerkelijk ten uitvoer worden gelegd. Bron
21. Heeft het merk een milieubeleid voor het gebruik van papier voor productverpakkingen (primair en secundair) bij de huismerken? Zijn al die materialen van papier gerecycled en/of gecertificeerd? A.S. Watson implementeert maatregelen ten aanzien van de winkel merk primaire en secundaire productverpakking gemaakt van papier materialen. Maar niet alle materialen kunnen worden beschouwd als gerecycleerd en / of gecertificeerd nog (zie link, pagina 22, 24 & 39). Bron
22. Heeft het merk een milieubeleid voor het gebruik van papier voor hygiëneproducten bij de huismerken? Zijn al die materialen van papier gerecycled en/of gecertificeerd? A.S. Watson wil gebruiken van 100% gerecycled, FSC- of PEFC-gecertificeerd papier materialen voor haar winkel merkproducten tegen 2018. De huidige status van hygiëneproducten van de Kruidvat winkel merken is niet opgegeven maar (zie link, pagina 22). Bron
23. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijke doelstelling om de milieu-invloed van de verpakking voor verzendingen en draagtassen te minimaliseren, via reductie, hergebruik, recyclen en verantwoorde inkoop, en rapporteert het merk de resultaten hiervan jaarlijks? A.S. Watson implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van de milieueffecten van haar draagtassen. Maar, maatregelen met betrekking tot verzending verpakking voor thuisbezorging, tijdgebonden doelstellingen evenals statistische resultaten op zijn jaarlijkse voetafdruk van het materialen van de verpakking van de consument bij Kruidvat niet openba Bron
24. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijke doelstelling om de milieu-invloed van de verpakking bij de huismerken te minimaliseren, via reductie, hergebruik, recyclen en verantwoorde inkoop, en rapporteert het merk de resultaten hiervan jaarlijks? A.S. Watson implementeert verschillende maatregelen en doelstellingen heeft gedefinieerd (door 2016) minimaliseren van de gevolgen van haar winkel merken productverpakking, maar publiceert geen statistische resultaten op zijn jaarlijkse Kruidvat winkel merken product verpakking materialen voetafdruk (zie link, bladzijde 21-24 & 39). Bron
25. Heeft het merk (bedrijf) heldere doelstellingen om afval te minimaliseren, door vermindering, hergebruik en recycling, en rapporteert het merk (bedrijf) jaarlijks de resultaten? A.S. Watson implementeert maatregelen en doelstellingen heeft gedefinieerd (tegen 2018) om te minimaliseren van de impact van de voetafdruk van haar afvalstoffen, maar publiceert geen statistische resultaten op de voetafdruk van haar afvalstoffen bij Kruidvat (zie link, pagina 16 & 18). Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

3 uit 6
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Koopt het merk (bedrijf) tropisch ingrediënten zoals palmolie, cacaoboter, kokosolie of carnaubawas die afkomstig zijn van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? A.S. Watson Benelux wordt palmolie gebruikt voor haar winkel merkproducten. Het wil daarmee gebruiken RSPO 'Mass Balance' of 'Gescheiden' gecertificeerde palmolie. Indien niet beschikbaar, dan 'Groene palm' certificaten zijn gekocht. Inmiddels heeft het een aandeel van 35% bereikt. Het totale aandeel van sociaal gecertificeerde tropische ingrediënten is echter niet opgegeven (zie link, pagina 22 & 38). Bron
2. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 50% tropisch ingrediënten zoals palmolie, cacaoboter, kokosolie of carnaubawas die afkomstig zijn van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 1. Bron
3. Koopt het merk (bedrijf) mineralen zoals mica en gold van bronnen (mijnen) die afkomstig zijn van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? A.S. Watson vermeldt niet het onderwerp van sociale risico's of certificering voor haar gedolven ingrediënten uit lage lonenlanden. Bron
4. Verkoopt het merk tropische producten zoals koffie, thee, chocolade, bananen en ananassen die zijn gecertificeerd volgens Fair Trade, Utz Certified, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Kruidvat biedt verschillende sociaal gecertificeerde producten, zoals koffie en thee (UTZ Certified). Bron
5. Geeft het merk (bedrijf) een helder overzicht van de fairtrade certificeringen voor tenminste drie van de volgende productgroepen: koffie, thee, cacao, rietsuiker of tropische vruchten? Voor cacao en koffie rapporteert A.S. Watson een gezamenlijke gemiddelde waarde van 85% UTZ certified. Maar dit is niet gespecificeerd per product groep. Ook is de status voor de groepen van andere grondstoffen zoals thee niet nog gepubliceerd (zie link, bladzijde 22). Bron
6. Heeft het merk een eerlijk handelsbeleid voor andere productgroepen zoals textiel of electronica? A.S. Watson is lid van BSCI en respectieve normen voor de productie van de producten van het merk van de winkel van toepassing. Rapportage over resultaten moet meer gedetailleerd geworden maar (zie link, pagina 23 & 38). Bron