Rank a Brand

Hoe duurzaam is The Body Shop?

The Body Shop & duurzaam


The Body Shop
Eerste mijlpalen bereikt, moet beter Klik hier voor score rapport: 5 uit 26

Samenvatting duurzaamheid

The Body Shop heeft het D-label behaald. The Body Shop heeft volgens ons daarmee de eerste duurzame mijlpalen bereikt. Er valt echter nog genoeg te doen.

Merkhouder: L'Oréal S.A.
Hoofdkantoor: Paris, France
Sector: Cosmetica
Categorieën : 
Free Tags: L'Oréal Group

Weet je meer over duurzaamheid & The Body Shop?

The Body Shop Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 14 July 2016 door Marine
Laatst gecontroleerd: 14 July 2016 door Mario

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

2 uit 4
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om de eigen CO2 uitstoot te beperken of te compenseren? The Body Shop implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, zoals het gebruik van hernieuwbare energie in de winkels en de energie-efficiëntiemaatregelen (zie link, pagina 25). Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf in de laatste vijf jaar al 10% daarvan gereduceerd of gecompenseerd? Merk eigenaar L'Oréal verhoogd zijn klimaat voetafdruk (Scope 1 & 2) eigen verrichtingen van 193,420 Kton van CO2e in 2012 naar 204,424 Kton van CO2e in 2014. Dit betekent een stijging van ongeveer 5,6% (zie link, "Climate Change 2013 & 2015 Response"). Bron
3. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf een beleid om de aankomende 5 jaar de CO2 emissie met 20% te verlagen? L'Oréal heeft zich ten doel CO2e om uitstoot te verminderen met 60 procent in 2020, vanaf de basislijn van een 2005 (zie link, "Climate Change 2015 Response"). Bron
4. Is tenminste 25% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Voor 2015, The Body Shop verslagen te hebben gebruikt 50% hernieuwbare energie in haar winkels, maar wordt niet gepubliceerd op totale elektriciteitsverbruik en is niet duidelijk over de bronnen en de additionaliteit van levering (zie link, pagina 25). Bron

Vragen over Milieubeleid

2 uit 18
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) een actief beleid om alle mogelijke schadelijke stoffen uit te sluiten? The Body Shop doet niet informeren over een algemeen beleid om alle mogelijke schadelijke stoffen geleidelijk. Bron
2. Vermijd het merk (bedrijf) het gebruik van schadelijke chemicaliën welke in de Skin Deep databank van de Environmental Working Group genoteerd staan onder code rood? En als nog steeds gebruikt, geeft het merk (bedrijf) wetenschappelijk gebaseerde verklaringen voor het veilig gebruik ervan? The Body Shop is genoteerd op de SkinDeep-database met behulp van een overvloed aan chemicaliën gecodeerd als 'rood' en geeft geen een verduidelijking op het volledige spectrum van mogelijk gevaarlijke stoffen gebruikt. Bron
3. Volgt het merk (bedrijf) strikt het voorzorgsbeginsel (uitsluiting) voor alle mogelijke schadelijke stoffen, zoals parabenen, ook wanneer het wetenschappelijke bewijs voor de mogelijke schade beperkt, onduidelijk of omstreden is? Merk eigenaar L'Oréal staat alleen toepassing van het voorzorgsbeginsel beginsel leidt tot de vervanging van de ingrediënten in het geval van een bewezen of een sterk vermoeden risico, samen te werken met de relevante autoriteiten en waakzaam ten aanzien van nieuwe wetenschappelijke gegevens wordt (zie link, pagina 40). Bron
4. Vermijd het merk (bedrijf) het gebruik van microplastics in al hun producten? Tegen het einde van 2015 waren alle producten van The Body Shop vrij van polyethyleen microbeads (zie volgende vraag link, pagina 26). Maar volgens BUND microplastic wordt nog steeds gebruikt in The Body Shop-producten (zie link, beginnend op pagina 4). Bron
5. Vermijd het merk (bedrijf) het gebruik van dierproeven volledig, inclusief het testen op dieren in de toevoerketen? The Body Shop communiceert dat het gebruik van dierproeven volledig is verbannen uit alle producten (zie link, pagina 18-20). Bron
6. Vermijd het bedrijf (merk) het gebruik van dierlijke bestanddelen in hun producten? The Body Shop staat dat alle producten 100% vegetarisch sinds 2007 zijn. Echter haar producten kunnen niet worden beschouwd als vegan (zie link, bladzijde 23). Bron
7. Heeft het merk (bedrijf) een beleid om alle op aardolie gebaseerde ingrediënten te vervangen door hernieuwbare, biologisch afbreekbare ingrediënten? 2020, merk eigenaar L'Oréal beoogt dat 100% van haar producten dienen te worden begiftigd met voordelen voor het milieu. Ook worden grondstoffen geselecteerd op basis van biologische afbreekbaarheid en bioaccumulatie mogelijke ecotoxiciteit. Maar zijn niet opgegeven ter vervanging van aardolie gebaseerde ingrediënten met duurzame, biologisch afbreekbare ingrediënten. Bron
8. Heeft het merk (bedrijf) al een algehele verhouding van 50% hernieuwbare, biologisch afbreekbare ingrediënten bereikt? The Body Shop geeft niet de totale verhouding van hernieuwbare, biologisch afbreekbare ingrediënten. Bron
9. Zijn alle cosmetica producten van het merk vrij van organisch-synthetische verfstoffen, synthetische geurstoffen, geëthoxyleerde grondstoffen, synthetische UV-filters, synthetische conserveringsmiddelen, silliconen, parafine en andere van aardolie afgeleide producten? The Body Shop gebruikt verscheidene van petroleum afgeleide ingrediënten. Bron
10. Zijn alle cosmetica producten vrij van genetisch gemodificeerde materialen, nanomaterialen en bestraalde materialen? The Body Shop noch L'Oréal opgeven of alle The Body Shop-producten zijn vrij van genetisch gemodificeerde materialen, nanomaterialen en uitgestraald materialen. Bron
11. Zijn tenminste 50% van de producten van het merk (bedrijf) gecertificeerd als 'natuurlijk'? The Body Shop specificeert niet welke deel van haar producten is gecertificeerd 'natuurlijke'. Bron
12. Maakt het merk (bedrijf) voor tenminste 50% gebruik van biologische of anderszins hernieuwbare ingrediënten? L'Oréal gebruikt RSPO gecertificeerde palmolie en afgeleiden van palmolie. Maar het is niet duidelijk gespecificeerd welke totale aandeel van het totale gebruik van ingrediënten vertegenwoordigt dit voor haar merk de Body Shop (zie link, pagina 14). Bron
13. Zijn tenminste 90% van de producten van het merk (bedrijf) gecertificeerd als 'biologisch'? The Body Shop noch L'Oréal opgeven welke delen van de producten van The Body Shop is gecertificeerd 'biologisch'. Bron
14. Informeert het merk (bedrijf) hun klanten aan de hand van hun producten over ecologisch verantwoord gebruik, zoals dosering, watergebruik en/of het weggooien van de verpakking? The Body Shop geeft niet aan of vanuit milieuoogpunt verantwoord gebruik informatie worden verstrekt voor haar klanten via alle merkproducten. Bron
15. Publiceert het merk (bedrijf) een voetafdruk van het watergebruik en heeft het merk een beleid om deze voetafdruk te minimaliseren, te verlagen of te compenseren? L'Oréal implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van het waterverbruik en de geen kwijting. In 2015, L'Oréal gebruikt 2,213,000 m3 water bij haar fabrieken en distributiecentra (zie link, milieu vraag 17, pagina 167). Dat is ongeveer 11% lager dan in 2014 (zie link, "Water 2015 Response"). Bron
16. Publiceert het merk (bedrijf) een 'voetafdruk' van het totale materiaalgebruik, of de voetafdruk voor ieder type product, en heeft het merk een beleid om deze voetafdruk te verminderen? L'Oréal implementeert verschillende maatregelen ter verbetering van haar jaarlijkse materiële voetafdruk, maar publiceert geen haar jaarlijkse materiële voetafdruk, of als alternatief materiaal voetafdrukken voor elk verkocht product. Bron
17. Heeft het merk (bedrijf) heldere doelstellingen om afval te minimaliseren, door vermindering, hergebruik en recycling, en rapporteert het merk (bedrijf) jaarlijks de resultaten? L'Oréal en The Body Shop maatregelen verschillende om te minimaliseren van afval. Maar, statistische resultaten met betrekking tot de jaarlijkse afvalmaterialen voetafdruk niet zijn opgegeven (zie link, pagina's 141-186). Bron
18. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijke doelstelling om de milieu-invloed van de verpakking te minimaliseren, via reductie, hergebruik, recyclen en verantwoorde inkoop, en rapporteert het merk de resultaten hiervan jaarlijks? L'Oréal en The Body Shop maatregelen diverse om het minimaliseren van de impact van de verpakking. Maar, statistische resultaten met betrekking tot de jaarlijkse verpakking materialen voetafdruk niet duidelijk zijn opgegeven (zie link, pagina's 162-186). Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

1 uit 4
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Koopt het merk (bedrijf) tropisch ingrediënten zoals palmolie, cacaoboter, kokosolie of carnaubawas die afkomstig zijn van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? The Body Shop heeft in 2005 van het ETI base code als de leverancier Code of Conduct. Ook The Body Shop is een van de oprichters van de RSPO en bronnen verschillende, sociaal gecertificeerde ingrediënten. Bron
2. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 50% tropisch ingrediënten zoals palmolie, cacaoboter, kokosolie of carnaubawas die afkomstig zijn van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 1. Maar, The Body Shop specificeert niet welke delen van de tropische ingrediënten gekocht maatschappelijk is gecertificeerd. Bron
3. Koopt het merk (bedrijf) mineralen zoals mica en gold van bronnen (mijnen) die afkomstig zijn van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? undefined Bron
4. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 50% mineralen zoals mica en gold van bronnen (mijnen) die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 3. L'Oréal noch The Body Shop opgeeft, welke delen van de mineralen afkomstig maatschappelijk is gecertificeerd. Bron