Rank a Brand

Hoe duurzaam is Neutral?

Neutral & duurzaam


Neutral
Eerste mijlpalen bereikt, moet beter Klik hier voor score rapport: 5 uit 26

Samenvatting duurzaamheid

Neutral heeft het D-label behaald. Neutral heeft volgens ons daarmee de eerste duurzame mijlpalen bereikt. Er valt echter nog genoeg te doen.

Merkhouder: Unilever N.V.
Hoofdkantoor: Rotterdam, The Netherlands
Sector: Cosmetica
Categorieën : 
Free Tags: Unilever

Weet je meer over duurzaamheid & Neutral?

Neutral Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 17 January 2017 door Mario
Laatst gecontroleerd: 17 January 2017 door Mario

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

3 uit 4
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om de eigen CO2 uitstoot te beperken of te compenseren? Unilever (merk eigenaar van neutrale), implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, zoals het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, vermindering van de vrachtwagen kilometers in het vervoer en het verminderen van werknemer reist. Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf in de laatste vijf jaar al 10% daarvan gereduceerd of gecompenseerd? Unilever heeft teruggebracht zijn klimaat voetafdruk (Scope 1 & 2, marktgerichte) van 2,491,971 van CO2e in 2011 naar 1,858,924 ton van CO2e in 2015, waarmee een vermindering van ongeveer 25,5% (zie link, "Climate Change 2016 Response" & "Investeerder 2012 Response"). Bron
3. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf een beleid om de aankomende 5 jaar de CO2 emissie met 20% te verlagen? Unilever heeft zich ten doel om 100% van de totale uitstoot van broeikasgassen tegen 2020, in vergelijking met het referentiejaar 2008 – die gemiddeld ongeveer 4,5 maakt % per jaar, en over 22,7% over de volgende vijf jaar (zie link, "Climate Change 2016 Response"). Bron
4. Is tenminste 25% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Unilever communiceert dat 28% van haar energiebehoefte voor de productie van hernieuwbare energie vandaan, maar niet duidelijk aan het aandeel van het elektriciteitsgebruik geeft. Ook, type, bron en additionaliteit van zijn hernieuwbare energievoorziening voor elektriciteit is grotendeels niet duidelijk genoeg opgegeven. Bron

Vragen over Milieubeleid

1 uit 18
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) een actief beleid om alle mogelijke schadelijke stoffen uit te sluiten? Unilever (merk eigenaar van neutrale) heeft onthuld een beleid inzake het gebruik en de geleidelijke terugdringing van mogelijke schadelijke stoffen. Maar, een algemeen beleid om alle mogelijke schadelijke stoffen geleidelijk is niet opgegeven. Bron
2. Vermijd het merk (bedrijf) het gebruik van schadelijke chemicaliën welke in de Skin Deep databank van de Environmental Working Group genoteerd staan onder code rood? En als nog steeds gebruikt, geeft het merk (bedrijf) wetenschappelijk gebaseerde verklaringen voor het veilig gebruik ervan? Neutraal wordt niet vermeld in de SkinDeep Database. Er is echter ook geen duidelijke verduidelijking over het gebruik van mogelijk schadelijke stoffen zoals aangegeven in de SkinDeep database. Bron
3. Volgt het merk (bedrijf) strikt het voorzorgsbeginsel (uitsluiting) voor alle mogelijke schadelijke stoffen, zoals parabenen, ook wanneer het wetenschappelijke bewijs voor de mogelijke schade beperkt, onduidelijk of omstreden is? Neutraal noch Unilever duidelijk opgeven dat het voorzorgsbeginsel strikt toe te passen (= verbod op) voor alle mogelijke schadelijke stoffen in neutrale producten. Bron
4. Vermijd het merk (bedrijf) het gebruik van microplastics in al hun producten? Neutraal noch Unilever duidelijk opgeven of het gebruik van microplastic is volledig verbannen uit alle neutrale producten. Bron
5. Vermijd het merk (bedrijf) het gebruik van dierproeven volledig, inclusief het testen op dieren in de toevoerketen? Unilever communiceert om te onthouden van proeven met dieren, behalve wanneer wettelijk verplicht. Bron
6. Vermijd het bedrijf (merk) het gebruik van dierlijke bestanddelen in hun producten? Unilever geeft niet te onthouden met behulp van dierlijk afgeleide ingrediënten voor haar merk neutraal. Bron
7. Heeft het merk (bedrijf) een beleid om alle op aardolie gebaseerde ingrediënten te vervangen door hernieuwbare, biologisch afbreekbare ingrediënten? Voor het merk neutraal geeft Unilever niet ter vervanging van aardolie gebaseerde ingrediënten met duurzame, biologisch afbreekbare ingrediënten. Bron
8. Heeft het merk (bedrijf) al een algehele verhouding van 50% hernieuwbare, biologisch afbreekbare ingrediënten bereikt? Merk eigenaar Unilever specificeert voor het merk neutraal, niet de totale verhouding van hernieuwbare, biologisch afbreekbare ingrediënten. Bron
9. Zijn alle cosmetica producten van het merk vrij van organisch-synthetische verfstoffen, synthetische geurstoffen, geëthoxyleerde grondstoffen, synthetische UV-filters, synthetische conserveringsmiddelen, silliconen, parafine en andere van aardolie afgeleide producten? Unilever zowel neutrale geef niet ter vervanging van aardolie gebaseerde ingrediënten met duurzame, biologisch afbreekbare ingrediënten – indien van toepassing voor neutrale producten. Bron
10. Zijn alle cosmetica producten vrij van genetisch gemodificeerde materialen, nanomaterialen en bestraalde materialen? Unilever geeft niet aan of alle neutrale producten vrij van genetisch gemodificeerde materialen, nanomaterialen en uitgestraald materialen zijn. Bron
11. Zijn tenminste 50% van de producten van het merk (bedrijf) gecertificeerd als 'natuurlijk'? Neutraal noch Unilever opgeven welke delen van de neutrale producten is gecertificeerd 'natuurlijke'. Bron
12. Maakt het merk (bedrijf) voor tenminste 50% gebruik van biologische of anderszins hernieuwbare ingrediënten? Neutraal noch Unilever opgeven als u wilt gebruiken om het even welk milieu gecertificeerd ingrediënten. Bron
13. Zijn tenminste 90% van de producten van het merk (bedrijf) gecertificeerd als 'biologisch'? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 12. Bron
14. Informeert het merk (bedrijf) hun klanten aan de hand van hun producten over ecologisch verantwoord gebruik, zoals dosering, watergebruik en/of het weggooien van de verpakking? Unilever geeft niet aan of vanuit milieuoogpunt verantwoord gebruik informatie worden verstrekt voor haar klanten via alle neutrale merkproducten. Bron
15. Publiceert het merk (bedrijf) een voetafdruk van het watergebruik en heeft het merk een beleid om deze voetafdruk te minimaliseren, te verlagen of te compenseren? Unilever implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van het waterverbruik. In 2014, Unilever 40406.29 mega liter water gebruikt (zie link, "Water 2015 Response"). Bron
16. Publiceert het merk (bedrijf) een 'voetafdruk' van het totale materiaalgebruik, of de voetafdruk voor ieder type product, en heeft het merk een beleid om deze voetafdruk te verminderen? Unilever implementeert verschillende maatregelen ter verbetering van haar jaarlijkse materiële voetafdruk, maar publiceert geen haar jaarlijkse materiële voetafdruk, of als alternatief materiaal voetafdrukken voor elk verkocht product. Bron
17. Heeft het merk (bedrijf) heldere doelstellingen om afval te minimaliseren, door vermindering, hergebruik en recycling, en rapporteert het merk (bedrijf) jaarlijks de resultaten? Unilever implementeert verschillende maatregelen om te minimaliseren van afval. Maar, steenmateriaal, uitgebreide resultaten met betrekking tot de totale jaarlijkse afvalmaterialen voetafdruk niet zijn opgegeven (zie link, pagina's 15-17). Bron
18. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijke doelstelling om de milieu-invloed van de verpakking te minimaliseren, via reductie, hergebruik, recyclen en verantwoorde inkoop, en rapporteert het merk de resultaten hiervan jaarlijks? Unilever implementeert verschillende maatregelen om te minimaliseren van de impact van de verpakking. Maar steenmateriaal, uitgebreide resultaten met betrekking tot de jaarlijkse verpakking materialen voetafdruk niet zijn opgegeven. Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

1 uit 4
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Koopt het merk (bedrijf) tropisch ingrediënten zoals palmolie, cacaoboter, kokosolie of carnaubawas die afkomstig zijn van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? Unilever (merk eigenaar van neutrale) rapporten die zijn palmolie leveren is RSPO gecertificeerd (92% via GreenPalm certificaten & 8% vooral door RSPO gescheiden aanbod, in 2014). Echter voor andere tropische ingrediënten sociale certificering is niet vermeld (zie link, "Forest 2015 Response"). Bron
2. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 50% tropisch ingrediënten zoals palmolie, cacaoboter, kokosolie of carnaubawas die afkomstig zijn van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 1. Bron
3. Koopt het merk (bedrijf) mineralen zoals mica en gold van bronnen (mijnen) die afkomstig zijn van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? Unilever richt zich op het onderwerp van conflict mineralen in het algemeen, maar geeft niet aan haar rapportage met betrekking tot grondstoffen zoals mica in specifieke. Bron
4. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 50% mineralen zoals mica en gold van bronnen (mijnen) die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 3. Bron