Rank a Brand

Hoe duurzaam is Lush?

Lush & duurzaam


Lush
Eerste mijlpalen bereikt, moet beter Klik hier voor score rapport: 4 uit 26

Samenvatting duurzaamheid

Lush heeft het D-label behaald. Lush heeft volgens ons daarmee de eerste duurzame mijlpalen bereikt. Er valt echter nog genoeg te doen.

Merkhouder: Lush Retail Ltd.
Hoofdkantoor: Poole, UK
Sector: Cosmetica
Categorieën : 
Free Tags: 

Weet je meer over duurzaamheid & Lush?

Lush Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 14 July 2016 door Simona
Laatst gecontroleerd: 14 July 2016 door Mario

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

1 uit 4
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om de eigen CO2 uitstoot te beperken of te compenseren? Lush implementeert maatregelen ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, zoals maatregelen in verband met zakenreizen. Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf in de laatste vijf jaar al 10% daarvan gereduceerd of gecompenseerd? Lush publiceert geen de jaarlijkse klimaat voetafdruk van afgelopen jaar. Het is daarom niet duidelijk of de uitgevoerde maatregelen daadwerkelijk bijgedragen tot het verminderen van de totale jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen. Bron
3. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf een beleid om de aankomende 5 jaar de CO2 emissie met 20% te verlagen? Lush communiceert niet doelstellingen voor vermindering van voor het klimaat voetafdruk van eigen activiteiten. Bron
4. Is tenminste 25% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Lush rapporteert een gebruik van hernieuwbare energiebronnen in sommige landen, zoals de Verenigde Staten. Een aandeel van hernieuwbare energie gekapt voor Lush van totale elektriciteitsgebruik is echter niet opgegeven. Bron

Vragen over Milieubeleid

2 uit 18
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) een actief beleid om alle mogelijke schadelijke stoffen uit te sluiten? Lush communiceert niet een beleid om alle mogelijke schadelijke stoffen geleidelijk, maar maakt gebruik van stoffen zoals parabenen. Bron
2. Vermijd het merk (bedrijf) het gebruik van schadelijke chemicaliën welke in de Skin Deep databank van de Environmental Working Group genoteerd staan onder code rood? En als nog steeds gebruikt, geeft het merk (bedrijf) wetenschappelijk gebaseerde verklaringen voor het veilig gebruik ervan? Lush doet niet duidelijk over het gebruik van mogelijk schadelijke stoffen, zoals aangegeven in de SkinDeep database. Bron
3. Volgt het merk (bedrijf) strikt het voorzorgsbeginsel (uitsluiting) voor alle mogelijke schadelijke stoffen, zoals parabenen, ook wanneer het wetenschappelijke bewijs voor de mogelijke schade beperkt, onduidelijk of omstreden is? Lush geeft niet aan dat het strikt het voorzorgsbeginsel van toepassing is (= te verbieden) op alle mogelijk schadelijke stoffen. Bron
4. Vermijd het merk (bedrijf) het gebruik van microplastics in al hun producten? Het gebruik van microplastics is geïdentificeerd in Lush producten (geldig met ingang van maart 2016). Bron
5. Vermijd het merk (bedrijf) het gebruik van dierproeven volledig, inclusief het testen op dieren in de toevoerketen? Lush volledig afziet van dierproeven, en doet niet deze taak aan anderen overdragen. Bron
6. Vermijd het bedrijf (merk) het gebruik van dierlijke bestanddelen in hun producten? Lush rapporten dat haar producten zijn voornamelijk vegan (ongeveer 80%), maar het het niet helemaal laten van het gebruik van dieren afgeleide ingrediënten (zoals eieren of honing). Bron
7. Heeft het merk (bedrijf) een beleid om alle op aardolie gebaseerde ingrediënten te vervangen door hernieuwbare, biologisch afbreekbare ingrediënten? Lush heeft niet bekendgemaakt een beleid/engagement afzien, verbod op of ter vervanging van aardolie gebaseerde ingrediënten of de samenstelling van haar producten op het gebied van biologische ingrediënten. Bron
8. Heeft het merk (bedrijf) al een algehele verhouding van 50% hernieuwbare, biologisch afbreekbare ingrediënten bereikt? Lush specificeert niet de totale verhouding van hernieuwbare, biologisch afbreekbare ingrediënten. Bron
9. Zijn alle cosmetica producten van het merk vrij van organisch-synthetische verfstoffen, synthetische geurstoffen, geëthoxyleerde grondstoffen, synthetische UV-filters, synthetische conserveringsmiddelen, silliconen, parafine en andere van aardolie afgeleide producten? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 7. Bron
10. Zijn alle cosmetica producten vrij van genetisch gemodificeerde materialen, nanomaterialen en bestraalde materialen? Lush specificeert niet of alle cosmetische producten vrij van genetisch gemodificeerde materialen, nanomaterialen en uitgestraald materialen zijn. Bron
11. Zijn tenminste 50% van de producten van het merk (bedrijf) gecertificeerd als 'natuurlijk'? Lush specificeert niet de totale verhouding van producten gecertificeerd 'natuurlijke'. Bron
12. Maakt het merk (bedrijf) voor tenminste 50% gebruik van biologische of anderszins hernieuwbare ingrediënten? Lush specificeert niet de totale verhouding van producten gecertificeerd 'biologisch'. Bron
13. Zijn tenminste 90% van de producten van het merk (bedrijf) gecertificeerd als 'biologisch'? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 12. Bron
14. Informeert het merk (bedrijf) hun klanten aan de hand van hun producten over ecologisch verantwoord gebruik, zoals dosering, watergebruik en/of het weggooien van de verpakking? Lush vorderingen te motiveren haar klanten om terug verpakking die kunnen worden hergebruikt. Ook, ongeveer de helft van de producten kan worden genomen home zonder verpakking. Echter, het bedrijf doet niet gebruikers op de hoogte over verantwoord gebruik van de dosering en water (zie link, video). Bron
15. Publiceert het merk (bedrijf) een voetafdruk van het watergebruik en heeft het merk een beleid om deze voetafdruk te minimaliseren, te verlagen of te compenseren? Lush communiceert dat het controleert hoe water wordt gebruikt in haar fabrieken en probeert om de consumptie van zoetwaterbronnen te verminderen. Een jaarlijkse, totale water voetafdruk van eigen bewerkingen is echter niet bekendgemaakt. Bron
16. Publiceert het merk (bedrijf) een 'voetafdruk' van het totale materiaalgebruik, of de voetafdruk voor ieder type product, en heeft het merk een beleid om deze voetafdruk te verminderen? Lush publiceert een jaarlijkse, totale materiële voetafdruk, geen noch door het verkochte product. Bron
17. Heeft het merk (bedrijf) heldere doelstellingen om afval te minimaliseren, door vermindering, hergebruik en recycling, en rapporteert het merk (bedrijf) jaarlijks de resultaten? Lush publiceert geen informatie over zijn voetafdruk jaarlijks, algemene afval materialen van eigen activiteiten. Bron
18. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijke doelstelling om de milieu-invloed van de verpakking te minimaliseren, via reductie, hergebruik, recyclen en verantwoorde inkoop, en rapporteert het merk de resultaten hiervan jaarlijks? Lush beweert te gebruiken als kleine verpakking mogelijk en biedt veel producten met "absoluut geen verpakking helemaal". Het maakt gebruik van gerecycleerde materialen en het bedrijf streeft naar 100% van de verpakking gemakkelijk recycleerbaar composteerbaar en biologisch afbreekbaar. Maar het rapporteert niet op haar jaarlijkse zijn verpakking materialen voetafdruk. Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

1 uit 4
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Koopt het merk (bedrijf) tropisch ingrediënten zoals palmolie, cacaoboter, kokosolie of carnaubawas die afkomstig zijn van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? Lush meldt dat tropische ingrediënten zoals shea boter eerlijke handel afkomstig. Zijn aandeel in de sociale certificering voor de tropische ingrediënten gebruikt is echter niet opgegeven. Bron
2. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 50% tropisch ingrediënten zoals palmolie, cacaoboter, kokosolie of carnaubawas die afkomstig zijn van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 1. Bron
3. Koopt het merk (bedrijf) mineralen zoals mica en gold van bronnen (mijnen) die afkomstig zijn van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? Lush vermeldt niet het onderwerp van sociale risico's of certificering voor haar gedolven ingrediënten uit lage lonenlanden. Bron
4. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 50% mineralen zoals mica en gold van bronnen (mijnen) die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 3. Bron