Rank a Brand

Hoe duurzaam is Lancôme?

Lancôme & duurzaam


Lancôme
Eerste mijlpalen bereikt, moet beter Klik hier voor score rapport: 4 uit 26

Samenvatting duurzaamheid

Lancôme heeft het D-label behaald. Lancôme heeft volgens ons daarmee de eerste duurzame mijlpalen bereikt. Er valt echter nog genoeg te doen.

Merkhouder: L'Oréal S.A.
Hoofdkantoor: Paris, France
Sector: Cosmetica
Categorieën : 
Free Tags: L'Oréal Group

Weet je meer over duurzaamheid & Lancôme?

Lancôme Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 14 July 2016 door Marine
Laatst gecontroleerd: 14 July 2016 door Mario

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

2 uit 4
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om de eigen CO2 uitstoot te beperken of te compenseren? Merk eigenaar L'Oréal implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, bijvoorbeeld bij het planten, distributiecentra en door het vervoer van producten (zie link, pagina 16). Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf in de laatste vijf jaar al 10% daarvan gereduceerd of gecompenseerd? L'Oréal verhoogd zijn klimaat voetafdruk (Scope 1 & 2) eigen verrichtingen van 193,420 Kton van CO2e in 2012 naar 204,424 Kton van CO2e in 2014. Dit betekent een stijging van ongeveer 5,6% (zie link, "Climate Change 2013 & 2015 Response"). Bron
3. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf een beleid om de aankomende 5 jaar de CO2 emissie met 20% te verlagen? L'Oréal heeft zich ten doel CO2e om uitstoot te verminderen met 60 procent in 2020, vanaf de basislijn van een 2005 (zie link, "Climate Change 2015 Response"). Bron
4. Is tenminste 25% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Voor 2015, L'Oréal rapporteert een gebruik van de hernieuwbare energiebronnen 42% over het totale energieverbruik voor zijn planten en distributie centra (bijvoorbeeld waterkracht of ingekochte groene stroom). Maar, hernieuwbare energievoorziening voor het gehele elektriciteitsgebruik is niet duidelijk genoeg opgegeven met betrekking tot soort energie, additionaliteit en delen (zie link, pagina 16). Bron

Vragen over Milieubeleid

1 uit 18
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) een actief beleid om alle mogelijke schadelijke stoffen uit te sluiten? Merk eigenaar L'Oréal afziet met diethyl ftalaat en tricoslan, beperking van de concentraties voor gebruik fenyleendiamine in haar haarkleur producten, en geeft de voorkeur aan exclusieve gebruik van de korte keten parabenen (ethyl en methyl parabenen). Maar, een algemeen beleid om alle mogelijke schadelijke stoffen geleidelijk is niet opgegeven. Bron
2. Vermijd het merk (bedrijf) het gebruik van schadelijke chemicaliën welke in de Skin Deep databank van de Environmental Working Group genoteerd staan onder code rood? En als nog steeds gebruikt, geeft het merk (bedrijf) wetenschappelijk gebaseerde verklaringen voor het veilig gebruik ervan? Lancôme is genoteerd op de SkinDeep-database met behulp van een overvloed aan chemicaliën gecodeerd als 'rood', en L'Oréal geeft geen een verduidelijking op het volledige spectrum van mogelijk gevaarlijke stoffen gebruikt. Bron
3. Volgt het merk (bedrijf) strikt het voorzorgsbeginsel (uitsluiting) voor alle mogelijke schadelijke stoffen, zoals parabenen, ook wanneer het wetenschappelijke bewijs voor de mogelijke schade beperkt, onduidelijk of omstreden is? L'Oréal staat alleen toepassing van het voorzorgsbeginsel beginsel leidt tot de vervanging van de ingrediënten in het geval van een bewezen of een sterk vermoeden risico, samen te werken met de relevante autoriteiten en waakzaam ten aanzien van nieuwe wetenschappelijke gegevens wordt (zie link, pagina 40). Bron
4. Vermijd het merk (bedrijf) het gebruik van microplastics in al hun producten? L'Oréal communiceert dat het zal hebben verboden alle microbeads van polyethyleen (zoals microplastics) van haar producten op groepsniveau door 2017. Voor haar merk Lancôme is geen specifieke tijdlijn opgegeven. Bron
5. Vermijd het merk (bedrijf) het gebruik van dierproeven volledig, inclusief het testen op dieren in de toevoerketen? L'Oréal volledig afziet van dierproeven, en doet niet deze taak aan anderen delegeren, maar uitzonderingen tolereert als een nationale toezichthoudende autoriteit voor veiligheid of reglementaire doeleinden eisen (zie link, pagina 154). Bron
6. Vermijd het bedrijf (merk) het gebruik van dierlijke bestanddelen in hun producten? L'Oréal specificeert niet te onthouden met behulp van dierlijk afgeleide ingrediënten voor haar merk Lancôme. Bron
7. Heeft het merk (bedrijf) een beleid om alle op aardolie gebaseerde ingrediënten te vervangen door hernieuwbare, biologisch afbreekbare ingrediënten? 2020 beoogt L'Oréal dat 100% van haar producten dienen te worden begiftigd met voordelen voor het milieu. Ook worden grondstoffen geselecteerd op basis van biologische afbreekbaarheid en bioaccumulatie mogelijke ecotoxiciteit. Maar, L'Oréal specificeert niet ter vervanging van aardolie gebaseerde ingrediënten met duurzame, biologisch afbreekbare ingrediënten. Bron
8. Heeft het merk (bedrijf) al een algehele verhouding van 50% hernieuwbare, biologisch afbreekbare ingrediënten bereikt? Voor het merk Lancôme specificeert L'Oréal niet de totale verhouding van hernieuwbare, biologisch afbreekbare ingrediënten. Bron
9. Zijn alle cosmetica producten van het merk vrij van organisch-synthetische verfstoffen, synthetische geurstoffen, geëthoxyleerde grondstoffen, synthetische UV-filters, synthetische conserveringsmiddelen, silliconen, parafine en andere van aardolie afgeleide producten? Lancôme gebruikt verscheidene van petroleum afgeleide ingrediënten. Bron
10. Zijn alle cosmetica producten vrij van genetisch gemodificeerde materialen, nanomaterialen en bestraalde materialen? L'Oréal specificeert niet of alle Lancôme merkproducten vrij van genetisch gemodificeerde materialen, nanomaterialen en uitgestraald materialen zijn. Bron
11. Zijn tenminste 50% van de producten van het merk (bedrijf) gecertificeerd als 'natuurlijk'? L'Oréal specificeert niet welke delen van de producten van de merken Lancôme is gecertificeerd 'natuurlijke'. Bron
12. Maakt het merk (bedrijf) voor tenminste 50% gebruik van biologische of anderszins hernieuwbare ingrediënten? L'Oréal gebruikt RSPO gecertificeerde palmolie en afgeleiden van palmolie. Maar het is niet duidelijk gespecificeerd welke totale aandeel van het totale gebruik van ingrediënten vertegenwoordigt dit voor haar merk Lancôme (zie link, pagina 14). Bron
13. Zijn tenminste 90% van de producten van het merk (bedrijf) gecertificeerd als 'biologisch'? L'Oréal specificeert niet welke delen van de producten van de merken Lancôme is gecertificeerd 'biologisch'. Bron
14. Informeert het merk (bedrijf) hun klanten aan de hand van hun producten over ecologisch verantwoord gebruik, zoals dosering, watergebruik en/of het weggooien van de verpakking? L'Oréal geeft niet aan of vanuit milieuoogpunt verantwoord gebruik informatie worden verstrekt voor haar klanten via alle producten van het merk van de Lancôme. Bron
15. Publiceert het merk (bedrijf) een voetafdruk van het watergebruik en heeft het merk een beleid om deze voetafdruk te minimaliseren, te verlagen of te compenseren? L'Oréal implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van het waterverbruik en de geen kwijting. In 2015, L'Oréal gebruikt 2,213,000 m3 water bij haar fabrieken en distributiecentra (zie link, milieu vraag 17, pagina 167). Dat is ongeveer 11% lager dan in 2014 (zie link, "Water 2015 Response"). Bron
16. Publiceert het merk (bedrijf) een 'voetafdruk' van het totale materiaalgebruik, of de voetafdruk voor ieder type product, en heeft het merk een beleid om deze voetafdruk te verminderen? L'Oréal implementeert verschillende maatregelen ter verbetering van haar jaarlijkse materiële voetafdruk, maar publiceert geen haar jaarlijkse materiële voetafdruk, of als alternatief materiaal voetafdrukken voor elk verkocht product. Bron
17. Heeft het merk (bedrijf) heldere doelstellingen om afval te minimaliseren, door vermindering, hergebruik en recycling, en rapporteert het merk (bedrijf) jaarlijks de resultaten? L'Oréal implementeert verschillende maatregelen om te minimaliseren van afval. Maar, statistische resultaten met betrekking tot de jaarlijkse afvalmaterialen voetafdruk niet zijn opgegeven (zie link, pagina's 141-186). Bron
18. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijke doelstelling om de milieu-invloed van de verpakking te minimaliseren, via reductie, hergebruik, recyclen en verantwoorde inkoop, en rapporteert het merk de resultaten hiervan jaarlijks? L'Oréal implementeert verschillende maatregelen om te minimaliseren van de impact van de verpakking. Maar, statistische resultaten met betrekking tot de jaarlijkse verpakking materialen voetafdruk niet duidelijk zijn opgegeven (zie link, pagina's 162-186). Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

1 uit 4
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Koopt het merk (bedrijf) tropisch ingrediënten zoals palmolie, cacaoboter, kokosolie of carnaubawas die afkomstig zijn van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? Merk eigenaar L'Oréal meldt dat 100% van de soja en sesam olie waar gekocht bij fair trade gecertificeerde bronnen in 2015 (welke regeling is niet opgegeven). Ook een deel van zijn palmolie en palmolie derivaten levering SG RSPO gecertificeerd is (zie link, pagina 158-162). Bron
2. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 50% tropisch ingrediënten zoals palmolie, cacaoboter, kokosolie of carnaubawas die afkomstig zijn van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 1. Maar, L'Oréal specificeert niet welke delen van de tropische ingrediënten die gekocht is sociaal gecertificeerd (zie link, pagina 158-162). Bron
3. Koopt het merk (bedrijf) mineralen zoals mica en gold van bronnen (mijnen) die afkomstig zijn van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? 60% van L' Oréals mica aanbod is afkomstig uit de Verenigde Staten. Andere sourcing regio's zijn landen zoals India. L'Oréal beweert dat 100% van haar aanbod van mica zal worden beveiligd op het gebied van kinderarbeid en onveilige arbeidsomstandigheden eind 2016. Hoe dit zal worden bereikt, alsook rapportage met betrekking tot andere mineralen, is nog niet d Bron
4. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 50% mineralen zoals mica en gold van bronnen (mijnen) die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 3. L'Oréal geeft niet aan, welke delen van de mineralen afkomstig maatschappelijk is gecertificeerd. Bron