Rank a Brand

Hoe duurzaam is Etos - cosmetica?

Etos - cosmetica & duurzaam


Etos - cosmetica
Eerste mijlpalen bereikt, moet beter Klik hier voor score rapport: 4 uit 26

Samenvatting duurzaamheid

Etos - Cosmetica heeft het D-label behaald. Etos - Cosmetica heeft volgens ons daarmee de eerste duurzame mijlpalen bereikt. Er valt echter nog genoeg te doen.

Merkhouder: Koninklijke Ahold N.V.
Hoofdkantoor: Zaandam, The Netherlands
Sector: Cosmetica
Categorieën : 
Free Tags: Ahold

Weet je meer over duurzaamheid & Etos - cosmetica?

Etos - cosmetica Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 14 July 2016 door Irene J.
Laatst gecontroleerd: 14 July 2016 door Mario

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

2 uit 4
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om de eigen CO2 uitstoot te beperken of te compenseren? Etos implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, zoals de tenuitvoerlegging van energie-efficiëntiemaatregelen. Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf in de laatste vijf jaar al 10% daarvan gereduceerd of gecompenseerd? Ahold (merk eigenaar van Etos) heeft teruggebracht zijn voetafdruk klimaat van eigen vestigingen in Nederland van 330ktons van CO2 in 2011 tot 298ktons van CO2 in 2015. Dit is een daling van ongeveer 10,0% (zie link, bladzijde 53). Bron
3. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf een beleid om de aankomende 5 jaar de CO2 emissie met 20% te verlagen? Etos noch Ahold communiceert alle informatie over de toekomstige doelstellingen voor vermindering van voor de uitstoot van broeikasgassen van eigen activiteiten. Bron
4. Is tenminste 25% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Etos communiceert niet haar beleid van hernieuwbare energie. Bron

Vragen over Milieubeleid

1 uit 18
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) een actief beleid om alle mogelijke schadelijke stoffen uit te sluiten? Etos doet niet informeren over een algemeen beleid om alle mogelijke schadelijke stoffen geleidelijk. Bron
2. Vermijd het merk (bedrijf) het gebruik van schadelijke chemicaliën welke in de Skin Deep databank van de Environmental Working Group genoteerd staan onder code rood? En als nog steeds gebruikt, geeft het merk (bedrijf) wetenschappelijk gebaseerde verklaringen voor het veilig gebruik ervan? Etos heeft niet duidelijk over het gebruik van mogelijk schadelijke stoffen zoals aangegeven in de SkinDeep database. Bron
3. Volgt het merk (bedrijf) strikt het voorzorgsbeginsel (uitsluiting) voor alle mogelijke schadelijke stoffen, zoals parabenen, ook wanneer het wetenschappelijke bewijs voor de mogelijke schade beperkt, onduidelijk of omstreden is? Etos geeft niet aan dat het strikt het voorzorgsbeginsel van toepassing is (= te verbieden) op alle mogelijk schadelijke stoffen. Bron
4. Vermijd het merk (bedrijf) het gebruik van microplastics in al hun producten? Etos communiceert te verbieden microplastics van alle producten. Echter, of dit proces is voltooid wordt niet gespecificeerd. Bron
5. Vermijd het merk (bedrijf) het gebruik van dierproeven volledig, inclusief het testen op dieren in de toevoerketen? Etos communiceert dat het gebruik van dierproeven volledig is verbannen uit alle producten van het merk van de Etos. Bron
6. Vermijd het bedrijf (merk) het gebruik van dierlijke bestanddelen in hun producten? Etos geeft niet te onthouden met behulp van dierlijk afgeleide ingrediënten. Bron
7. Heeft het merk (bedrijf) een beleid om alle op aardolie gebaseerde ingrediënten te vervangen door hernieuwbare, biologisch afbreekbare ingrediënten? Etos geeft niet ter vervanging van aardolie gebaseerde ingrediënten met duurzame, biologisch afbreekbare ingrediënten. Bron
8. Heeft het merk (bedrijf) al een algehele verhouding van 50% hernieuwbare, biologisch afbreekbare ingrediënten bereikt? Etos heeft niet bekendgemaakt totale verhouding van hernieuwbare, biologisch afbreekbare ingrediënten. Bron
9. Zijn alle cosmetica producten van het merk vrij van organisch-synthetische verfstoffen, synthetische geurstoffen, geëthoxyleerde grondstoffen, synthetische UV-filters, synthetische conserveringsmiddelen, silliconen, parafine en andere van aardolie afgeleide producten? Etos openbaar elke verklaring over het gebruik van petroleum afgeleide ingrediënten niet. Bron
10. Zijn alle cosmetica producten vrij van genetisch gemodificeerde materialen, nanomaterialen en bestraalde materialen? Etos communiceert dat sommige van haar winkel merk cosmetische producten NATRUE gecertificeerd in de toekomst zullen zijn. Echter openbaar het niet een verklaring over het gebruik van genetisch gemodificeerde materialen, nanomaterialen en uitgestraald materialen. Bron
11. Zijn tenminste 50% van de producten van het merk (bedrijf) gecertificeerd als 'natuurlijk'? Zie de opmerking voor milieubeleid vraag 10. Etos geeft echter niet welke delen van alle Etos cosmetische producten van het merk is al 'natuurlijke' gecertificeerd. Bron
12. Maakt het merk (bedrijf) voor tenminste 50% gebruik van biologische of anderszins hernieuwbare ingrediënten? Etos geeft niet de totale verhouding van producten gecertificeerd 'biologisch'. Bron
13. Zijn tenminste 90% van de producten van het merk (bedrijf) gecertificeerd als 'biologisch'? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 12. Bron
14. Informeert het merk (bedrijf) hun klanten aan de hand van hun producten over ecologisch verantwoord gebruik, zoals dosering, watergebruik en/of het weggooien van de verpakking? Etos doet niet informeren gebruikers door alle producten over ecologisch verantwoord gebruik, zoals dosering, water gebruik en de verwijdering van verpakkingen. Bron
15. Publiceert het merk (bedrijf) een voetafdruk van het watergebruik en heeft het merk een beleid om deze voetafdruk te minimaliseren, te verlagen of te compenseren? Etos publiceert geen een water-voetafdruk en een concreet beleid te minimaliseren, te verminderen of te compenseren dit voetafdruk. Bron
16. Publiceert het merk (bedrijf) een 'voetafdruk' van het totale materiaalgebruik, of de voetafdruk voor ieder type product, en heeft het merk een beleid om deze voetafdruk te verminderen? Etos communiceert een afvalvermindering beleid, maar rapporteert niet de algehele prestaties. Bron
17. Heeft het merk (bedrijf) heldere doelstellingen om afval te minimaliseren, door vermindering, hergebruik en recycling, en rapporteert het merk (bedrijf) jaarlijks de resultaten? Etos rapporteert niet op de jaarlijkse resultaten van haar beleid van vermindering van afval. Bron
18. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijke doelstelling om de milieu-invloed van de verpakking te minimaliseren, via reductie, hergebruik, recyclen en verantwoorde inkoop, en rapporteert het merk de resultaten hiervan jaarlijks? Etos communiceert een beleid voor het terugdringen van de consument verpakking. Echter, tastbare statistische resultaten met betrekking tot de verpakking materialen voetafdruk niet openbaar worden gemaakt. Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

1 uit 4
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Koopt het merk (bedrijf) tropisch ingrediënten zoals palmolie, cacaoboter, kokosolie of carnaubawas die afkomstig zijn van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? Etos-rapporten die zijn palmolie en palmolie derivaten leveren is RSPO gecertificeerd. Zijn aandeel in de sociale certificering voor de tropische ingrediënten gebruikt is echter niet opgegeven. Bron
2. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 50% tropisch ingrediënten zoals palmolie, cacaoboter, kokosolie of carnaubawas die afkomstig zijn van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 1. Bron
3. Koopt het merk (bedrijf) mineralen zoals mica en gold van bronnen (mijnen) die afkomstig zijn van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? Etos vermeldt niet het onderwerp van sociale risico's of certificering voor haar gedolven ingrediënten uit lage lonenlanden. Bron
4. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 50% mineralen zoals mica en gold van bronnen (mijnen) die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de bananen en ananassen produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 3. Bron